Anastasia Tsang, foto: Reinaldo U. Farias. Courtesy: Asiatiska filmfestivalen
Konst / Inspiration
Finstämd sorgesång över hotad konstform i Hongkong
En kvinna vill hedra sin döde make genom att fortsätta skapa neonskyltar i hans ateljé, trots hårt motstånd. Erika Sahlqvist har träffat regissören Anastasia Tsang som gästade Stockholm och Asiatiska filmfestivalen med sin långfilmsdebut A Light Never Goes Out.
– Neonet har alltid synts i bakgrunden i Hongkong-filmer. För mig var det viktigt att lyfta fram neonet och göra det till en av huvudkaraktärerna i filmen. Nu när neonljusen i Hongkong håller på att slockna ville jag utforska förlust. Dels på det personliga planet genom makens bortgång, dels på stadsnivå.
Hongkong har under flera decennier varit en neonskimrande plats som inspirerat både filmskapare och konstnärer. I dag för neonskyltarna en alltmer tynande tillvaro på grund av skärpta statliga regler och långa ansökningsprocesser. För varje år tas allt fler neonskyltar ner och förändringen av stadsbilden accelererar. Anastasia Tsangs film A Light Never Goes Out är ett finstämt inlägg i debatten om Hongkongs identitet och neonets plats i regionen.
– Min mamma har berättat att jag brukade rita teckningar med neonbelysta gator som barn. Med den här filmen är det som att jag gått tillbaka till ursprunget för min kreativitet. När jag arbetade med filmen var jag överväldigad av saknad. Det var under covid och varje dag läste jag i tidningarna om något som gått förlorat i Hongkong. Gamla butiker stängdes en efter en, neonskyltar togs ner och människor emigrerade. Filmen var ett sätt för mig att få utlopp för min sorg, säger Tsang.
”Om glasets böjning är perfekt betyder det att hantverkarens sinne är i ett perfekt tillstånd. Om böjningen är rörig däremot vittnar det om att hantverkarens sinne vandrar. Neonet svarar omedelbart även på den minsta sinnesrörelsen.”
Anastasia Tsang
Neon är en komplicerad konstform som kombinerar färdigheter inom områden som kalligrafi, smide, glas, kemi och design. I Hongkong finns endast ett fåtal mästare inom neonyrket kvar. Anastasia berättar att hon förälskade sig i neonet och dess komplexitet under filmproduktionen.
– Neonet är ett fantastiskt hantverk som kräver att utföraren är zen. Om glasets böjning är perfekt betyder det att hantverkarens sinne är i ett perfekt tillstånd. Om böjningen är rörig däremot vittnar det om att hantverkarens sinne vandrar. Neonet svarar omedelbart även på den minsta sinnesrörelsen.
Under filminspelningen konsulterades neonmästaren Wu Chi Kai för att hantverket skulle komma fram i sin rätt. Mästaren lärde huvudrollsinnehavarna att gjuta och böja neonrör, något som Tsang menar var helt avgörande för filmen.
– Under träningsprocessen bildade Henick Chou (en av filmens huvudrollsinnehavare) också ett slags mästare-protege-relation med Mästare Wu, vilket också hjälpte honom att gestalta rollen som ung neonhantverkare.
M+ museum för samtida konst i Hong Kong har en pågående utställning av neonskyltar, och du uppmärksammar det ikoniska hantverket i din film. Håller framtiden för neon i Hong Kong på att omförhandlas på nytt?
– M+ har en permanent samling neonskyltar och förra månaden genomförde även museet Tai Kwun en ganska storskalig utställning av ett trettiotal neonskyltar. I utställningen fanns även rekvisita från A Light Never Goes Out som jag lånat från medborgarnas bevarandeorganisation Tetra Neon Exchanges samling. Tack vare dem och andra bevarandeorganisationer har många neonskyltar bevarats. Men även om de räddas och kan visas i museiutställningar är det tråkigt att majoriteten av skyltarna på gatan kommer att rivas på grund av de nya byggreglerna. En sak som ger mig lite hopp är att allmänhetens kärlek till neonskyltarna har fått en del butiksägare att göra nya skyltar enligt de nya bestämmelserna.
Erika Sahlqvist
Trailer A Light Never Goes Out, 2023, av Anasasia Tsang
Sillbilder från A Light Never Goes Out, 2023. Courtesy Asiatiska filmfestivalen
Visa alla artiklar inom Konst / Inspiration