Britta Marakatt-Labba Gierdu II /Circle II, 2020 Foto: Dag Fosse / Kode Bergen kunstmuseum, Bergen. © Britta Marakatt-Labba / BONO

Konst / Utställning

Tiden öppnar ett fönster i våra liv

Britta Marakatt-Labba
Bastilis Sákkaldagat / Sylkvasse sting / Moving the Needle
Nasjonalmuseet, Oslo
2024.03.15 – 2024-08.25

Oslo: ”Med skarpa stygn kan du ändra din syn på livet”. Anders Olofsson har besökt den samiska konstnären Britta Marakatt-Labbas största utställning hittills, där stygnen ömsom springer, ömsom smyger – och där hela världen sugs upp i ett cirkelformat universum.

”Den här adressen känns bekant”, säger hustrun. Hotellet ligger vid en lugn gata i en av Oslos välbärgade stadsdelar. Det byggdes som privatbostad och klinik åt en framgångsrik läkare under 1900-talets början. Senare fungerade det som BB-filial åt ett av stadens stora sjukhus. Så byggdes det om till hotell. På väggarna hänger uppförstorade fotografier av sjuksköterskor i vita uniformer som pysslar om skrikande lindebarn. En stunds efterforskning bekräftar att hustrun har rätt. Det var här hon föddes för mer än 60 år sedan. Tiden öppnar ett fönster i våra liv.

Jag besöker Britta Marakatt-Labbas utställning på nybyggda Nasjonalmuseet. Det är den hittills största utställningen av hennes verk som gjorts. Men man får leta riktigt djupt och länge för att hitta ett CV komplett med årtal. Även den påkostade katalogen innehåller ett helt odaterat CV. Katalogarian med utställningstitlar och platser rullar fram över boksidorna som de vindlande renhjordar konstnären avbildar i sina verk. När hon visat vad är höljt i dunkel. Söker man på nätet känns det som att hennes konstnärskap inte existerat före 2017, då hennes 24 meter långa broderi med titeln Historjá visades vid documenta i Kassel. Ändå har hon varit verksam sedan slutet av 1970-talet. Men så fungerar konstvärlden: gränsen mellan synlighet och osynlighet bevakas av trendkänsliga grindvakter med fingrarna på tidens puls.

”Ibland markerar tunna, färgade fält närvaron av en horisont, en markering av vad som är upp och ned, tyngdlöshet och gravitation. Men ofta sugs hela världen upp i ett cirkelformat universum där himlakroppar, människor, djur och andeväsen tumlar omkring i ett tidlöst kontinuum.”

Anders Olofsson

I Britta Marakatt-Labbas verk är tiden central, eller snarare frånvaron av tid. I Historjá flätas konstnärens egen släkthistoria samman med samernas livsöden och landskapets förvandling. Skogens och fjällens djur slår följe med väsen ur den samiska mytologin, spränger sig in i samtidens kamp för den samiska kulturen och mot exploateringen av orörda naturresurser. Katalogtexterna trummar på med sitt budskap om motståndskamp, exktraktivism, hegmonisk eurocentrism och dekoloniala strategier. Det känns som om Britta Marakatt-Labba till varje pris ska mötas in i en ideologisk fålla inte olik den som renskötarna spänner upp vid renskiljningen. Rätt konstnär på rätt plats, och ordningen är återställd. Men Britta Marakatt-Labba låter sig inte fångas in. ”Jag är ju inte den där agitatoriska konstnären”, säger hon i en intervju. Hon behöver fördenskull inte be om ursäkt. Hon har stått mitt i samernas kamp för rättvisa ända sedan Alta-aktionen 1979.

Ändå är det hennes handlag med såväl hantverket som historien som imponerar mest. Stygnen ömsom springer, ömsom smyger fram över den vita linneduken. Ibland markerar tunna, färgade fält närvaron av en horisont, en markering av vad som är upp och ned, tyngdlöshet och gravitation. Men ofta sugs hela världen upp i ett cirkelformat universum där himlakroppar, människor, djur och andeväsen tumlar omkring i ett tidlöst kontinuum. Människornas rötter sträcker sig bokstavligt talat djupt ned i jorden och högt upp mot himlen. Snön yr, stjärnorna dansar och någonstans i den sammetslena polarnatten öppnar tiden ett fönster i våra liv.


Anders Olofsson

Britta Marakatt-Labba Historjá, 2003-2007. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet © Britta Marakatt-Labba / BONO

Britta Marakatt-Labba, Portrait of Honour, 2022. © Marja Helander. Photo: Marja Helander

Britta Marakatt-Labba Luođđat / Tracks, 2023 Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet © Britta Marakatt-Labba / BONO

Från Nasjonalmuseets utställning Britta Marakatt-Labba. Sylkvasse sting, 2024.


1. Britta Marakatt-Labba Luođđat / Tracks, 2023 Foto: Annar Bjørgli The National Museum © Britta Marakatt-Labba / BONO
2. Detalj från Britta Marakatt-Labba Historjá, 2003–2007 © Britta Marakatt-Labba / BONO. Foto:
Ina Wesenberg, Nasjonalmuseet.
3. Detalj från Britta Marakatt-Labba Historjá, 2003–2007 © Britta Marakatt-Labba / BONO
4. Från Nasjonalmuseets utställning Britta Marakatt-Labba. Sylkvasse sting, 2024.
5. Britta Marakatt-Labba, Máttaráhkku / Primal Mother, 2019. Från Nasjonalmuseets utställning Britta Marakatt-Labba. Sylkvasse sting, 2024.
6. Britta Marakatt-Labba, Dáhpáhusat áiggis / Events in Time, 2013. Från Nasjonalmuseets utställning Britta Marakatt-Labba. Sylkvasse sting, 2024.
7. Britta Marakatt-Labba, detalj från Luođđat /Tracks, 2023 © Britta Marakatt-Labba / BONO. Foto: Annar Bjørgli, Nasjonalmuseet.

8. Britta Marakatt-Labba, Trumbu časkin / Drumbeat, 2012 © Britta Marakatt-Labba / BONO. Foto: Hans-Olof Utsi.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning