Anselm Reyle, Dawn of Flames II, 2023. Courtesy: konstnären, Andersen’s och CHART på Tivoli 2024. Foto: Jan Søndergaard.

Konst / Utflykt

Art Notes besöker: CHART Art Fair

Köpenhamn: Nordens kreativa centrum vinkar varje år farväl till sommaren med konstmässan CHART Art Fair. Här är höjdpunkterna från augustihelgen. 

Under augustis sista helg intog konstmässan Chart Art Fair återigen Charlottenborgs pampiga lokaler vid Nyhavn i Köpenhamn. 36 gallerier från hela Norden ställde ut såväl yngre som sedan länge etablerade konstnärer. Under de varma sensommardagarna kunde man även besöka en konstbokmässa och ta del av samtal, uppträdanden och filmer.

I år hölls Chart för tolfte gången, och för tredje året hade mässan ett samarbete med Tivoli. Ett antal utvalda konstverk visas i nöjesparken fram till den 22 september. Valet av Tivoli bottnar i en önskan att konsten ska hitta fram till en delvis ny publik; här finns inga “Do Not Touch”-skyltar, allt får klättras på och interageras med, inte minst Maria Rubinkes sagobänk I found myself within a forest dark i brons och Jacob Dahlgrens darttavlor I, The World, Things, Life.

På Charlottenborgs gårdsplan fastnade vi länge i den arkitektoniska paviljongen Breeze, med verk som valts ut under temat “Start Collecting With Chart”. Här visades verk för max 20 000 DKK av konstnärer som vi rekommenderar er att kolla in, däribland Malin Gabriella Nordin, Emily Gernild, Ester Eriksson, Ditte Ejlerskov, Minh Ngọc Nguyễn, Young-jun Tak, Anton Funck och Laura Elaine Guiseppi (Guiseppis verk finns också fanns att kolla in på Tivoli). Paviljongen var ett verk i sig själv: vinnare av årets Chart Architecture-tävling och byggd av lokala naturmaterial, bland annat med tak av segelduk från gamla danska fartyg.

Paviljongen Breeze stod utanför mässan, med verk utvalda under temat “Start Collecting with Chart”. Breeze-konstruktionen är vinnare av årets Chart Architecture-tävling.

Maria Rubinke, I found myself within a forest dark, 2024. Courtesy: konstnären, Martin Asbæk Gallery och Chart på Tivoli 2024. Foto: Jan Søndergaard.

Jacob Dahlgren, I, The World, Things, Life, 2024. Courtesy: konstnären, Andréhn-Schiptjenko och CHART på Tivoli 2024. Foto: ​​Jan Søndergaard.

Mikael Lo Presti. Courtesy: konstnären och Standard (Oslo).

Bland Charts utställare fanns flera av Nordens främsta gallerier, intrycken var många och mycket var fantastiskt. Vi listar några av de konstnärer och utställare som fångade vårt intresse lite extra:


Mikael Lo Presti, Standard (Oslo) (NO)
Svensk konstnär som målar människor och objekt, på senare tid mycket apelsiner. Lo Presti pekar gärna mot historien, samtiden och framtiden samtidigt, tidsmarkörerna pekar lite varstans och miljöerna kan se både hemtama och främmande ut.  

Roni Horn, Ragnar Kjartansson m.fl. i8 Gallery (IS)
Isländska i8 Gallery visade en samlingsutställning med konstnärer som varit med och byggt galleriets historia, däribland nyss Louisiana-aktuella Roni Horn med verket Key and Cue, No. 748 (AUTUMN-OVERLOOKED MY KNITTING-).

Karl Monies, Anna Aagaard Jensen m.fl, Etage Projects (DK)
Det är alltid roligt att kolla in Etage Projects, som specialiserar sig på begränsade upplagor av designobjekt och konsthantverk. Utställningen på Chart stretchar som vanligt våra idéer om objekt, design och funktion. 

Kaspar Oppen Samuelsen V1 Gallery (DK)
Danska Kaspar Oppen Samuelsen arbetar med en tidskrävande teknik där han tecknar och målar på tyg och skär ut bitar som han sedan sammanfogar i nya motiv. Vackert och teatraliskt i tvådimensionell form. 

Pia Ferm, Saskia Neuman Gallery (SE)
Pia Ferm använder sig av en rad olika material, metoder och tekniker i sin konst, från vävning och tuftning till sten- och marmorskulptur. Att hon också är en skicklig målare och tecknare märks i både motiv och färgval.

Cecilia Fiona, Andersen’s (DK)
Självlärda Cecilia Fiona mixar sin egen färg för att få till den speciella, halvtransparenta och lite dammiga finish som hennes tavlor har. På Chart syntes hennes motivvärld på storskaliga målningar, där spår från skisser och underliggande penseldrag anades som, med hennes egna ord, ”bortglömda berättelser som dyker upp som spöken från det förflutna”.

Tony Matelli, Andréhn Schiptjenko (SE)
Den trötta orkidén, tulpanbuketten, liljorna ... Den amerikanske konstnären Tony Matelli vänder dem uppochner och det är kul, men det mest fascinerande är vad de är gjorda av. Att dessa porslinsglansiga krukor och detaljerade blommor är gjorda av brons är så svårt att ta in att vi fortfarande inte riktigt kan tro det.  

Henrik Strömberg, Dorothée Nilsson Gallery (DE)
Vi kände främst till Henrik för hans fotografier men på Chart föll vi för hans handblåsta glasskulpturer. På ett bord låg även boken object amnesic: a compost manifesto av Henrik Strömberg och Jens Sonerud, värd att benämna som konstverk även den. 

Judit Kristensen, Coulisse Gallery (SE)
Att titta på Judit Kristensens målningar är som att kika in i privata rum som på ett sätt ser trygga hemtrevliga ut men som samtidigt osar av något undertryckt, en oklar krypande känsla, ett vilande hot eller en våldshandling som redan skett.

Roni Horn, Key and Cue, No. 748 (AUTUMN-OVERLOOKED MY KNITTING-). Courtesy: konstnären och i8 Gallery.

Kaspar Oppen Samuelsen, Cloudy Circular Events, 2024. Courtesy: konstnären och V1 Gallery.

Installationsvy, Etage Projects, Chart Art Fair 2024. Courtesy: konstnärerna och Etage Projects.

Pia Ferm, Sun Sets in Two Sides (West), 2024. Courtesy: konstnären och Saskia Neuman Gallery.

Cecilia Fiona, Weaving Time, Spinning Spine, 2024. Courtesy: konstnären och Andersen’s.

Tony Matelli, Arrangement, 2023. Courtesy konstnären och Andréhn Schiptjenko. 

Henrik Strömberg, Roped in, 2022. Courtesy konstnären och Dorothée Nilsson Gallery.

Judit Kristensen, Dark Sky, 2023. Courtesy: konstnären och Coulisse Gallery.

Visa allt inom Konst / Utflykt