Duda Bebek, Väggen, 2024

Konst / Utställning

Rädsla, ömhet, äckel och moderskap

Phantom
Duda Bebek
Galleri Magnus Karlsson
2024.09.07–2024.10.12

Stockholm: Konstnären Duda Bebek är aktuell med sin första separatutställning. För Art Notes Sofia Edgren berättar hon om de nya verken: om kamp, instängdhet och flygturer in i en total närvaro.

En årslång kamp är till ända. Ja, konstnären Duda Bebek beskriver faktiskt sitt måleri så. Arbetet med de tretton verk som hon just lämnat över till sin gallerist har krävt både tvivel, motgång och rädsla. 

– Vissa av målningarna var svettiga och arga projekt som pågick under hela året. Genomgående kände jag en ovilja att ta en ny duk och börja om … Istället tvingade jag mig stå kvar i samma röra. Och medan jag målade över lager efter lager tvingades jag förlika mig med en känsla av misslyckande och äcklet i att inte hitta rätt, säger Duda Bebek. 

Vi talas vid ett par dagar innan hennes vernissage på Galleri Magnus Karlsson i Stockholm. I Phantom, separatutställningen som blir hennes första, utforskar Duda Bebek liksom tidigare teman kopplade till skeenden i sin närhet och i moderskap – framförallt sitt eget. Så är den suggestiva bildvärld hon gestaltar nästintill uteslutande självbiografisk, och de tretton verken kan liknas vid en svit av de “små passager som utgör livet”, som det förklaras i utställningens medföljande blad. På Bebeks dukar syns barnet och modern; sovande, drömmande, scrollande, blickandes ut genom speglande fönster. Stundom sammanflätade, stundom separerade i en vardag där lugn och ömhet existerar jämte instängdhet och tristess.

”Jag tvingade mig att stå kvar i samma röra. Och medan jag målade över lager efter lager tvingades jag förlika mig med en känsla av misslyckande och äcklet i att inte hitta rätt.”

Duda Bebek

Duda Bebek. Foto: Märta Thisner

– I mina verk finns alltid en sammanlänkande berättelse, men det är först när jag målat klart som jag får syn på den. För mig handlar utställningen om obehaget att vara i en kropp … Eller om avsaknaden av den i perioder av tvivel och ångest. Phantom handlar om den utomkroppsliga förmågan att söka sig bortom bilden. Om att kunna se många perspektiv samtidigt utan att röra sig fysiskt. 

Ord som ångest vittnar om stagnation, men verken rymmer både explosivitet och rörelse. Så ger målningarna också uttryck för ett flöde; som om dukarna genomströmmas av ett rinnande vatten som binder samman motiv och symboler. Föga förvånande berättar konstnären också att vissa av målningarna kom till så snabbt och med en sådan lätthet att det förvånande henne själv. Och som en antites till ovannämnda kamp präglades den årslånga processen även av det hon själv beskriver som små flygturer. Kanske det där somliga kallar flow?

Phantom gestaltar förnimmelsen av en skepnad som rör sig bortom jaget och min fysiska kropp. Likt en gestalt som besöker inre rum utan att vara intrasslad och bunden i en kropp eller en idé av jaget. Det tillståndet kan i stunder bli som en flygtur bort från tvivel, rädslor och förvirring, vilket lämnar en tillfällig känsla av närvaro som kan synliggöra perspektiv och lämna ett lugn av att inte behöva förstå och bara få lov att existera, säger Duda Bebek.

Sofia Edgren


Duda Bebek (född 1983) bor och arbetar i Stockholm. Hon är utbildad på Konsthögskolan Valand i Göteborg med ett utbytesår vid Konstakademien i Wien. Hon har ställt ut i Sverige och internationellt sedan 2013. 

Utställningen Phantom pågår 7 september – 12 oktober på Galleri Magnus Karlsson i Stockholm.  



1. Duda Bebek, Den sista rosen, 2024.
2. Duda Bebek, Drakträdet, 2024.
3. Duda Bebek, Höken, 2024.
4. Duda Bebek, Lukten av liljan, 2024.
5. Duda Bebek, Mantel, 2024.
6. Duda Bebek, Tredje skuggan, 2024.
7. Duda Bebek, Vid bergets fot 2024.
8. Duda Bebek, Profilen, 2024.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning