Konst / Utställning

Emma Jönsson fångar tillvaron i stygnen

Emma Jönsson
Väntan
Saskia Neuman Gallery
2023.01.12 – 2022.02.11

Med sina broderade berättelser bearbetar Emma Jönsson stort och smått som händer runt henne och oss. Nu visas hennes tolkningar av tillvaron på Saskia Neuman Gallery.

I Emma Jönssons broderier blir trådarna till världar och berättelser som skildrar händelser och skeenden runt henne och oss. Jag såg Jönssons verk för första gången på SKF/Konstnärshuset, i utställningen Flight of Doves hösten 2021, och det är svårt att beskriva upplevelsen som något annat än en blixtförälskelse. När hon nu är aktuell med en soloutställning på Saskia Neuman Gallery i Stockholm – där några verk återkommer och några är helt nya – märks samma slående känslighet och skicklighet i hur hon hanterar materialen och bygger sina kompositioner.

Emma Jönsson har arbetat med broderi sedan hon gick ut HDK i Göteborg 1998. Hon liknar sina verk vid dikter i bildform, och får inspiration från små och stora händelser i hennes omvärld.

– Jag lyssnar ofta på radions P1 och på olika poddar, som USA-podden och Radiokorrespondenterna Ryssland. Att kunna använda konsten som ett sätt att hantera sådant som känns svårt och ogreppbart är en tillgång.



Efter en tid brukar bilden ge tecken ifrån sig att vara klar. Men då får den ändå hänga kvar ett tag, under uppsikt.


Hur går det till när det du upplever förvandlas till stygn och motiv?
– När något händer som engagerar mig börjar jag ibland med en flyktig blyertsskiss, mest för att komma ihåg min initiala tanke. Eftersom jag har arbetat i det textila fältet länge börjar snart en inre flyktig, fragmentarisk bild i stygn visa sig. Jag vill helst inte ha en klar bild av vad jag ska göra när jag börjar sy, det spännande med skapandet är ju att vara på tå under tiden och följa med i processen just som den sker. Jag stannar ofta upp, placerar mitt projekt på ateljéväggen framför mig och ser efter vad nästa steg i broderiet ska vara. Efter en tid brukar bilden ge tecken ifrån sig att vara klar. Men då får den ändå hänga kvar ett tag under uppsikt.

Vad fick dig att börja brodera?
– 
Måleri och teckning, särskilt kroki, har alltid intresserat mig. Jag målade meterstora akvareller med mycket färg och flödigt med vatten, och tecknade kroki så ofta tillfälle gavs. Men av en av en slump (det kan ha varit någon som tipsade mig) sökte jag till en årskurs hos HV, Handarbetets Vänner på Djurgården. Där började jag brodera. Jag såg många spännande utmaningar med tekniken och gick igång på att jag kände att det fanns förutfattade meningar om broderi. Jag blev också så glad av att umgås med de vackra trådarna, särskilt Moulinégarn som är lite glansigt. Det är fortfarande underbart att ha dem omkring mig i färgsprakande lådor vid mitt bord.

Utställningen heter ”Väntan”. Varför?
För att det finns flera verk i den som har ordet väntan/waiting i sin titel. Just nu tycker jag att läget i världen är som en lång väntan på att Ryssland ska besegras eller dra sig ur Ukraina. Att Corona ska släppa greppet om världen och låta människor få umgås utan att känna rädsla; väntan på att situationen för de uteliggare som härbärgerar på Paris gator ska förändras så de inte behöver bo i en pappkartong. Väntan på att mörker ska bytas mot ljus.

Karolina Modig


1. Emma Jönsson, The Battle, 2018
2. Emma Jönsson, De röda fåglarna i Marais, I, 2018
3. Emma Jönsson, Hanging Gardens, 2022
4, Emma Jönsson, UA 221, 2022
5. Emma Jönsson, Marmore, 2022
6. Emma Jönsson, UA 222, 2022
7. Emma Jönsson, Map, 2022
8. Emma Jönsson, Palermo, 2022
9. Emma Jönsson, I knew you were waiting for me I, 2020 & Power of flower, 2021
Courtesy: konstnären och Saskia Neuman Gallery

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning