Installationsvy, Vid en ek och en klippa, 2023. Foto: Viktor Sjödin
Håkan Rehnberg, Untitled, 2023. Foto: Viktor Sjödin
Konst / Utställning
When all is said and done
Håkan Rehnberg
Vid en ek och en klippa
Galerie Nordenhake
2023.11.10–2023.12.16
Stockholm: Anders Olofsson har sett Håkan Rehnberg på Galerie Nordenhake, utnämner honom till konstvärldens Benny Andersson och upplever ett måleri som tycks eftersträva sin egen utplåning.
Clear-headed and open-eyed, with nothing left untried.
Men hjälp – vad gör en textrad ur Abbas skilsmässohit When All Is Said And Done i introduktionen till en text om Håkan Rehnbergs nya utställning hos Galerie Nordenhake i Stockholm? Jag undrar själv, sekunder efter att mina fingertoppar lyft från datorns tangentbord som skrämda fåglar. Men det finns en förklaring, mer om den senare.
Håkan Rehnberg är en av den svenska samtidskonstens ikoniska konstnärer. Vill man fortsätta på Abba-spåret skulle man kunna utnämna honom till dess Benny Andersson. Bägge lika medvetna om sina förebilder, lika knivskarpa i varje kurva som karriärerna beskrivit. Håkan och Benny är två yrkesmän med bägge fötterna på jorden, men som samtidigt hela tiden har varit öppna för det okända, för den variabel som gör att ekvationen måste lösas på ett nytt sätt.
”Måleriets kraftfulla utandning lämnar plats för en lätt inandning, följd av ännu en utandning vars närvaro endast kan förnimmas som imma på ett fönsterglas.”
Anders Olofsson
Installationsvy, Vid en ek och en klippa, 2023. Foto: Viktor Sjödin
Håkan Rehnberg, Untitled, 2023. Foto: Viktor Sjödin.
Håkan Rehnbergs konstnärskap har, formellt sett, inte rört sig många centimetrar under de senaste 20 åren. Det är som med den klassiska bluesen: det räcker i grunden med tre ackord för att livet och världen ska få sin förklaring – och ändå blir något okänt alltid kvar. Av de tidigare stramt och poetiskt utförda målningarna med utspacklad färg på akrylglas finns inget kvar. Inte heller av de minimalistiska skulpturerna utförda av sammanfogade metallplåtar. Nu är det ett betydligt mer energiskt måleri som träder fram, men ett måleri som tycks eftersträva sin egen utplåning. Den oftast monokroma färgen läggs på och smetas ut i tjocka skikt, men skrapas i nästa moment ned till en allt mattare och tunnare yta. Måleriets kraftfulla utandning lämnar plats för en lätt inandning, följd av ännu en utandning vars närvaro endast kan förnimmas som imma på ett fönsterglas.
Denna gång har dock målningarna fått sällskap av skulpturer som tar en annan väg än den som Håkan Rehnbergs tredimensionella verk tidigare tagit. Att få en flashback av den tidiga 1980-talets avantgardism är inte långsökt: Rehnbergs nya skulpturer bjuder in till en blinddate mellan arte povera och postmodernismen. Som hos den jämnåriga kollegan Eva Löfdahl iakttar vi hur disparata föremål och material gradvis blir mer och mer intima med varandra, utan att vi fattar varför. Ekträ möter diabas, galvaniserat stål möter kalksten, aluminium möter rostfritt stål. Verkens komponenter ömsom balanserar varandra, ömsom kämpar med att slita sig loss. Det vardagliga, eller – om man så vill – filosofiskt übersmarta, framstår plötsligt som något ytterst obegripligt. Ekvationen slår knut på sig själv, språket slirar i väg mot avgrunden där den stora och hungriga tystnaden väntar på sitt offer.
Men Håkan Rehnberg har inte bråttom att nå dithän. Materialiteten i hans verk gör språket till något överflödigt, en mojäng som hamnar underst i verktygslådan bland de andra udda skruvarna och muttrarna. Ett vägskäl, javisst, men ett vägskäl implicerar också en väg vidare. Eller, för att återigen tala med Abba: Standing calmly at the crossroads, no desire to run. There's no hurry any more when all is said and done.*
*When All is Said And Done, Abba, 1981
Anders Olofsson
Håkan Rehnberg, Philological Commentary, 2023. Foto: Viktor Sjödin
nstallationsvy, Vid en ek och en klippa, 2023. Foto: Viktor Sjödin
Håkan Rehnberg, Untitled, 2018. Foto: Viktor Sjödin
Visa alla artiklar inom Konst / Utställning