Konst / Inspiration
Stilrent foto, färgstarkt berättande och smaskiga former till salu
När Konstkompaniet öppnade i våras ville de erbjuda något nytt. I stället för traditionella galleriutställningar blev det säsongsbaserade konstkollektioner, kompletterat med bland annat kurser och en samtalsscsen.
Konstkompaniet grundades våren 2022 av Simone Schmid och Jenny Danielsson, som båda har arbetat länge i konstvärlden. De beskriver Konstkompaniet som en plats för samtidskonst, dit alla som är nyfikna på konst som skapas i dag, som behöver hjälp med att hitta konst till specifika väggar, eller är i behov av råd om hur man kan hänga om konsten, ska kunna vända sig.
– Under pandemin var vi frilans och behövde omvärdera hur vi ville och kunde jobba. Vi pratade mycket med kollegor och vänner och observerade hur konstmarknaden förändrades. Parallellt med det gjorde vi en hel del ateljébesök och förstod att många konstnärer var intresserade av nya former för att nå ut med sin konst. Ur allt det där utkristalliserades en önskan om att arbeta tillsammans och att driva en gemensam och långsiktig verksamhet.
Ni visar konst i kollektioner med enstaka verk av konstnärer. Varför?
– Vi vill prova ett nytt koncept och erbjuda ett bredare utbud av konst, som kan passa olika plånböcker och diverse estetiska preferenser. Självklart tycker vi också att det är en fantastisk uppgift att snoka rätt på konsten, och att det är kul att få samarbeta med många duktiga konstnärer. Kanske är vi helt enkelt för nyfikna för att begränsa oss till ett fåtal? Av erfarenhet vet vi att det finns mycket bra konst som bara väntar på att hitta ett nytt permanent hem. Det finns suveräna konstverk som blir stående i konstnärernas ateljéer efter kritikerrosade museiutställningar, ofta bredvid annat fint som inte har en given visningsplats. Vi vill agera bryggan mellan konsten och potentiella köpare.
Ni har även annan verksamhet kopplad till Konstkompaniet – berätta om den.
– Vi sitter med kommande kursdatum och smider planer med en sommelier. Kurserna innehåller en introduktion till konstmarknaden och ett sammanhang att prata om vad man bör tänka på när man köper konst. Samarbete är det bästa vi vet och just nu förbereder vi för att gå in i studion och intervjua konstnärer som ska visas i utställningen Viskleken på Växjö konsthall i höst. Resultatet blir en podcast. Nästa år blir det en serie utställningar i samarbete med ett internationellt galleri. Det ligger en del och ruvar som vi snart kan berätta mer om.
Något som kommer att hända i höst som ni vill berätta om?
– Först och främst: sväng förbi oss en torsdag. Konst är bäst live! Vi har öppet torsdagar klockan 9.00–19.00. Det är också alltid öppet enligt överenskommelse.
Ni har precis lanserat höstkollektionen, hur har ni tänkt när ni har satt ihop den?
– I vanlig ordning har vi velat få ihop en gedigen mix. Höstkollektionen omfattar tio konstnärer, så det finns mycket att välja mellan. Fascineras man av collage är Peter Larssons färgstarka berättande en given favorit. Letar men stilrent svartvitt fotografi rekommenderas Beata Franssons bilder. Sofia Kråka målar figurativt i olja på duk och ger sina verk intrikata titlar som säkert kan generera bra samtal. Och av skulptören Petter Rhodiner presenteras smaskiga former i oemotståndliga neontoner. Allt ligger på hemsidan om man är nyfiken på att ta en första titt online.
Något verk ni vill lyfta särskilt?
– Dick Hedlunds verk är intrikata skapelser i textil. Mönstren kommer inte alls fram online. På skärm framkommer inte heller hur spännande det är att ta sig an Åsa Cederqvists skulpturer, som omsluter material som man behöver komma nära för att upptäcka. Sedan är vi också väldigt glada över att ha fått veta att Eric Magassa, som vi hade några verk av i Vårkollektionen, är en av Stenastiftelsens kulturstipendiater 2022. Vi har några verk av honom kvar här hos oss om någon skulle vara sugen på att komma förbi och kika!
Konstkompaniet hittas på Rehnsgatan 3 i Stockholm.
Öppettider: torsdagar kl. 9.00–19.00 eller enligt överenskommelse.
1. Eric Magassa, The Lost series Santos Brasilien (2019).
2. Petter Rhodiner, Ark (2022); This Has So Many Layers (2022). Foto: Mathilda Werngren.
3. Eric Magassa, The Lost series Detroit USA (2018).
4. Roger Hansson, The Rider of the Sun and Moon (2022). Peter Larsson, Let’s Smoke Through a Keyhole (2020). Foto: Mathilda Werngren.
5.Karl Patric Näsman, Untitled (Half Moon Arch) (2021). Foto: Mathilda Werngren.
6. Sofia Kråka, Stänga av (2020); Omfamning. Livlinorna. (2020). Foto: Mathilda Werngren.
7. Peter Larsson, Lifetime Joke (2021); Let’s Smoke Through a Keyhole (2020). Dick Hedlund, Bendybends 3 (2020). Foto: Mathilda Werngren.
8. Åsa Cederqvist, The Pressure (of Staying Alive) IV (2021). Foto: Mathilda Werngren.
9. Roger Hansson, Once upon a day in evolution (2022). Foto: Mathilda Werngren.
10. Jenny Danielsson. Foto: Alies Torfs
11. Simone Schmid. Foto: Alies Torfs
Visa alla artiklar inom Konst / Inspiration