Veckans utställningar
Art Notes guidar dig till var du ska gå, vad du ska se och var du kan äta. Veckans runda håller till mitt i centrala Stockholm.
Vecka 43–44
Eva Löfdahl, Boplats Otto (1980). Från utställningen När postmodernismen kom till stan. Courtesy: konstnären och Konstakademien.
Första stoppet:
Konstakademien, Fredsgatan 12
När postmodernismen kom till stan, t.om 19 nov.
Utställningen När postmodernismen kom till stan vill ge en glimt av vad som skedde från slutet av 1970-talet och ett tiotal år framåt. Det var då man började prata om begreppet postmodernism, vars definition är något oklar men där idéer om och känslan av dekonstruktion, upplösning av vedertagna gränser; spel, yta och distans finns med. Om modernismen hade en mer optimistisk framtidsbild var postmodernismen mer “filosofiskt skeptisk”, närmare dystopin, en uppfattning och känsla som utställningens initiativtagare Carl Fredrik Hårleman, John Peter Nilsson och Lars Nilsson beskriver som ”spöklikt relevant” idag. Cirka 20 konstnärer deltar i utställningen, som kan vara intressant för de flesta och kanske framför allt för dem som fascineras av hur historien återupprepar sig.
Konstakademien grundades 1735, utvecklad ur en ritskola som anställda vid slottsbygget hade bildat några år tidigare. Konstakademien har som uppdrag att genom utställningar och andra aktiviteter ge konst och arkitektur vikt och stöd; att ”främja konsten i Sverige” för att ”fortleva och berika ett levande samhälle”.
Helene Billgren, Blomman i backen, (2022). Courtesy: konstnären och Galleri Magnus Karlsson.
Andra stoppet:
Galleri Magnus Karlsson, Fredsgatan 12
Helene Billgren, Polka, t.om 19 nov.
Polka är konstnären Helene Billgrens andra soloutställning på Magnus Karlsson, och den här gången har hon återanvänt och bearbetat tidigare material. Äldre bilder och kasserade provtryck har fått nytt liv i collage, målningar och skulpturer. Billgren säger att hennes hjärta slår extra hårt när hon lyckats få till ett slutresultat som är en blandning av fint och fult, och utställningen ger bland annat en inblick i hennes fascination för klädmärket Gucci. ”Gucci-världen är så konstig och det absurda attraherar mig. Jag vill att mina verk ska ha något sådant galet över sig.”, säger hon själv. Titeln förklarar hon så här: ”Polka låter i mina öron som något som hoppar, det är ganska likt ordet polkagris – lite gammaldags, och något med färg. När jag såg att mina vridna papper var gjorda just så blev jag helt säker på att utställningen skulle heta Polka.”
Om Galleri Magnus Karlsson
Magnus Karlsson grundade sitt galleri 1990 i Västerås. Efter att ganska snabbt ha fått ett rykte om sig som ett av Sveriges mest spännande gallerier inom samtidskonst, flyttade det till Riddargatan i Stockholm 1997. Under somrarna ställer Magnus Karlsson ut verk i en ombyggd lada på Gotland. Hellvi Kännungs, som sommarprojektet heter, är en plats för mer experimentella konstnärliga projekt och utställningar. Bland galleriets konstnärer finns några av Sveriges mest kända, som Mamma Andersson, Sara-Vide Ericson, Klara Kristalova och Jockum Nordström.
Katrine Helmersson, från utställningen Celestial Bodies (2022). Courtesy: konstnären och Björkholmen Gallery.
Tredje stoppet:
Björkholmen Gallery, Rödbodtorget 2
Katrine Helmersson, Celestial Bodies, t.om 13 nov.
Konstnären Katrine Helmersson visar fyra nya arbeten som alla är reliefer gjorda av ärgad kopparplåt. De har samlingstiteln Celestial Bodies, vilket kan översättas som himmelska kroppar: planeter, kometer, stjärnor eller galaxer. Kopparplåt syns än i dag som tak på kyrkor, som gränsen mellan himlen och människorna i kyrkan och på jorden, och som med tiden, liksom Helmerssons material, har blivit ärgat och grönaktigt. Inom alkemin är koppar även planeten och den romerska guden Venus metall – Venus som symboliserar kärlek, skönhet, begär och fruktbarhet. Symboliken i Helmerssons reliefer är alltså många – här finns historiska lager att försvinna in i, hantverksmässig skicklighet att imponeras över och estetiska nivåer att njuta av.
Grundades 1995 av Roger Björkholmen, som också är initiativtagare till konceptet c/o Stockholm, en konstmässa för samtida konst, antikviteter och modern design. Galleriet representerar både svenska och internationella konstnärer, däribland Anders Widoff, Jenny Källman och Lisa Lundgren.
Lydia Ericsson Wärn, Of the One in the Many, (2022). Courtesy: konstnären och Issues.
Fjärde stoppet:
Issues, Vattugatan 13
Lydia Ericsson Wärn, Of the One in the Many, t.om 5 nov.
Utställningen Of the One in the Many är konstnärern Lydia Ericsson Wärns första soloutställning på galleri. Hon har nyligen avslutat sina studier på Städelschule konsthögskola i Frankfurt, och utställningen på Issues är en fortsättning på hennes avgångsutställning där. Utställningen omfattar abstrakta och figurativa målningar samt ett ljudverk. Se fler verk och titta på en videointervju med Lydia Ericsson Wärn här: Enheter, mångsidighet och längtan efter ett språk.
Om Issues
Drivs av curatorn och galleristen Oscar Carlsson. Galleriet grundades 2014, men adressen var länge flytande. Utställningar har dykt upp på olika platser i Stockholm, i privata lägenheter såväl som på restauranger och i gallerior. Sedan hösten 2021 är den fasta adressen Vattugatan 13 i centrala Stockholm, och fokus ligger på samtidskonst av en ung generation konstnärer.
Energipåfyllnad:
Fika
Konstakademien
Fredsgatan 12
Konstakademien har mer än utställningen När postmodernismen kom till stan att erbjuda, bland annat ett mysigt café.
Lunch
Bakfickan
Karl XII:s torg
Livets dos av husmanskost och klassiker bör intas på Bakfickan. Obs: stängt på söndagar.
Släck törsten
Grodan
Strömgatan 14
Kräma ur så mycket kulturell magi av området som möjligt. I den här baren hittades förr bland andra Birgit Nilsson och Jussi Björling.
Veckans utställningar
Art Notes guidar dig till var du ska gå, vad du ska se och var du kan äta. Veckans runda håller till på östra Södermalm i Stockholm.
Vecka 41–42
Per-Anders Pettersson, från utställningen Les Sapeurs. Courtesy: konstnären och Galleri Kontrast.
Första stoppet:
Galleri Kontrast, Hornsgatan 8
Per-Anders Pettersson, Les Sapeurs, t.om 6 nov.
Fotografen Per-Anders Pettersson har dokumenterat Kinshasas ”Sapeurer”, som försöker imitera en exklusiv livsstil som de föreställer sig finns i Europa. ”Sape” är en subkultur inom Republiken Kongo och Demokratiska Republiken Kongo, och även om Sapeurerna ofta behandlas som lokala kändisar – framför allt på grund av sitt sätt att klä sig – tillbringar de flesta hela sina liv i stadens fattigaste stadsdelar. I samband med utställningen släpps Per-Anders Petterssons nya bok The Society of Ambianceurs and Elegant People.
1996 flyttade Galleri Kontrast, som ägs av Pressfotografernas Klubb, in den gamla banklokalen på Hornsgatan. Galleri Kontrast visar framför allt fotografer och bilder som man anser intressanta ur ett bildjournalistiskt perspektiv. Varje år visas de bildjournalistiska utställningarna Årets Bild och Nordens Fotoskolas slututställning.
Senay Berhe, Mika, 2022.
Andra stoppet:
Crum Heaven, Högbergsgatan 38
Senay Berhe, WTF – Welcome to Finland, t.om 20 okt.
På kombinerade galleriet och espressobaren Crum Heaven hänger konstnären och fotografen Senay Berhes dokumentation av de tre finländska destinationerna Helsingfors, Åbo och Åland. WTF – Welcome to Finland är ett konstnärligt projekt i samarbete med Visit Finland, där Berhe visar upp en sida av Finland som utmanar den förväntade. Senay Berhe är en firad filmskapare och regissör som de senaste åren har utvecklat sig inom fotografi och konst. Under sina besök i Finland skrev Senay Berhe ner ett antal favoritplatser, som finns att ta del av här.
Om Crum Heaven
Det lilla galleriet som under många år har legat på Högbergsgatan 38 blev i maj 2022 frontat av en espressobar. Det inre rummet är enbart tillägnat konst och här alternerar utställningarna – sedan i maj har Crum Heaven hunnit visa yngre konstnärer som Josefin Gäfvert, Oli Svenblad, Olle Halvars, Jakob Ojanen och Sunna Hansdottir, såväl som veteranen Gunnel Boman, 91-årig målare, tecknare och skulptör.
Ragnar Persson Som jag vaggar dig under stjärnorna, 2022. Courtesy: konstnären och Gallery Steinsland Berliner.
Tredje stoppet:
Gallery Steinsland Berliner, Bondegatan 70
Ragnar Persson, En studie i grått, t.om 29 okt.
En studie i grått är Ragnar Perssons fjärde utställning på Steinsland Berliner, och den här gången har han utnyttjat väggytorna maximalt. Teckningar och screen-printar på papper, vissa utrivna från stencil- eller teckningsblock, hänger tätt, tätt, från golv till tak. Doodles mixas med varsamt tecknade figurer och ansikten, motiv som påminner om metalband-loggor, vindlande fantasimiljöer fyllda med exotiska djur, svävande ögon, öron, människor med monsterliknande drag och växter som har blivit ett med de mänskliga karaktärerna.
Om Gallery Steinsland Berliner
Grundades 2008 av Jeanette Steinsland och Jacob Kampp Berliner. Konstnärerna är samtida och många har genom utställningarna gått från oetablerade till uppmärksammade och etablerade. Bland galleriets konstnärer finns Malin Gabriella Nordin, Hanna Hansdotter, Linnéa Sjöberg, NUG och Arvida Byström.
Åsa Andersson Broms, från utställningen Vertigo, hjälp jag är en huvudfoting. Courtesy: konstnären och ID:I.
Fjärde stoppet:
ID:I, Tjärhovsgatan 19
Åsa Andersson Broms, Vertigo, hjälp jag är en huvudfoting, t.om 16 okt.
Konstnären Åsa Andersson Broms har bjudit in Esther Ericsson, ansvarig bland annat för Kungliga Konsthögskolans 3D-labb, för att processa olika perspektiv av hur upplevelsen av Vertigo, eller kristallsjukan, kan avspeglas i vårt samhälle och medvetande. Galleriet har gjorts om till ett laboratorium i miniformat, med experiment som prövar individuella och kollektiva kognitionsförmågor. I experimentet Hjälp, jag är en huvudfoting har konstnärens huvud förstorats åtta gånger. Lägg till ett antal AI-genererade mentala tillstånd och ni har utställningen i ett nötskal.
Om ID:I
ID:I fyller 20 år i år och firar med samlingsutställningen idé:idag / ID:I galleri 20 år på Konstnärshuset på Smålandsgatan 7 i Stockholm, 6 okt–5 nov. ID:I är ett konstnärsdrivet galleri som drivs av verksamhetens 27 medlemmar. De organiserar såväl egna separatutställningar som utställningar med inbjudna konstnärer och curatorer, samt olika typer av projektutställningar, event och föreläsningar.
Britta Marakatt Labba, Urmodern. Courtesy: konstnären och TEGEN2.
Femte stoppet:
TEGEN2, Bjurholmsgatan 9b
genom tusen strider och smekningar, t.om 16 okt.
I genom tusen strider och smekningar visar sju konstnärer, som alla är baserade i norra Sverige, foto, skulptur, grafik och installationer som berättar om deras förhållande till området de bor och har vuxit upp i. I utställningen berörs frågor som exploatering, råvarurikedom, natur och förtryck, och konstnärerna Gerd Aurell, Ann-Kristin Källström, Britta Marakatt-Labba, Norrakollektivet, Evelina Sondell, Helena Wikström och Ulla-Carin Winter har skapat sina verk ur såväl nyfikenhet och stolthet som sorg och ilska.
Om TEGEN2
Tegen2 grundades 2006 av konstnären Gunilla Sköld Feiler och tonsättaren och konstnären Dror Feiler i frustration över att de traditionella utställningsytorna inte kunde tillfredsställa deras krav och ambitioner. De jämför sin känsla med en scen ur filmen Do the right thing av Spike Lee, som landar i att vill man ha någonting får man skapa det själv. Sedan 2019 driver grundarna TEGEN2 tillsammans med konstnärerna och curatorerna Antonie Frank Grahamsdaughter, Nils Claesson, Erik Berggren och Ida Rödén.
Agnes Mohlin, från utställningen Örat mot marken. Courtesy: konstnären och Mega Foundation.
Bonusstopp:
Mega foundation, Blekinggetan 8
Agnes Mohlin, Örat mot marken, t.om 30 okt.
Har du kräm kvar i benen kan du lämna Nytorgsmyllret och trava bort längs Blekingegatan till galleriet Mega Foundation. Agnes Mohlins Örat mot marken är en separatutställning med sex skulpturer gjorda av bland annat spill från kalkstensbrytning. Mohlin säger själv att hon ”arbetar med själva marken, jordskorpan vi står på”. Utställningen, som även visar foto, teckning och readymades, handlar främst om vad som händer med oss när vi betraktar havet.
Om Mega Foundation
MEGA Foundation grundades 2015 av curatorn Maria Elena Guerra Aredal. Mellan 2018–2020 gick MEGA ihop med curator Asrin Haidari för att öppna ett nytt rum för samtida konst, Tegel. Lokalen delades mellan dem båda och de producerade både gemensamma och enskilda utställningar och projekt.
Energipåfyllnad:
Fika
Lisas Grabb
Blekingegatan 36
När Lisas Café på Katarina Bangata stängde grät alla bullälskare på Söder. Sedan Lisas Grabb öppnade 2019 behöver ingen gråta.
Lunch
Indio Kitchen
Kocksgatan 52
Mixar japanskt med peruanskt i en perfekt mix för den som gillar rå fisk och allmänt god mat.
Släck törsten
Bar Ninja
Katarina Bangata 29
Nytt och coolt och trångt och extremt goda viner.
Veckans utställningar
Art Notes guidar dig till var du ska gå, vad du ska se och var du kan äta. Veckans runda håller till i centrala Göteborg.
Vecka 39–40
Jeannette Ehlers, Whip it Good (KAS), 2014, stillbild. ©Jeannette. Foto: Ehlers/Bildupphovsrätt 2021Courtesy: konstnären och Göteborgs konstmuseum.
Första stoppet:
Göteborgs konstmuseum, Götaplatsen 6
Play: videokonst ur samlingen, t.om 6 nov
I utställningen Play: videokonst ur samlingen visas olika sätt att använda sig av rörlig bild som ett konstnärligt uttryck. Vissa verk kombinerar video med bland annat performance, animation och teckning, någon arbetar med 3D-animation, en annan med stop-motion teknik. Konstnären Jeannette Ehlers tar sig i en drabbande video an det koloniala arvet i Norden, och Meira Ahmemulić skildrar språk och tillhörighet i Sverige, bland mycket annat.
Göteborgs konstmuseum är det tredje största konstmuseet i Sverige sett till antal verk i samlingen, och försöker genom olika utställningar hitta sätt att utmana hur vi ser på konsthistorien. Samlingen spänner över äldre, modern och nutida konst, och den del som innehåller nordisk konst från sekelskiftet 1900 anses exceptionell. Museibyggnaden är ritad av Arvid Bjerke och Sigfrid Ericson, och färdigställdes 1923. Efter att interiörerna färdigställts och samlingen hängts på plats invigdes museet två år senare.
Björn Engberg, video still, Everything Will Be Fine Once We’re All Gone, 2017. Courtesy konstnären och Göteborgs Konsthall.
Andra stoppet:
Göteborgs Konsthall, Götaplatsen 7
Burnout, t.om 8 jan
Göteborgs Konsthall följer upp sommarens succéutställning Kom in, sa hon – mitt rum är en storms öga, med Nina Bondeson (läs mer om den här: Mitt rum är en storms öga), med Burn Out. Nio svenska konstnärer: Andreas R Andersson, Björn Engberg, Kjellåke Gerinder, Oscar Guermouche, Sara Lännerström, Yngvild Saeter, Linnéa Sjöberg, Johan Zetterquist och Josefine Östberg Olsson, tolkar Burnout utifrån både den utbrändhet som orsakas av mental och fysisk stress, och den “burnout” som skapas när en bil gasas och bromsas samtidigt så att däcken bränns mot underlaget.
Om Göteborgs Konsthall
Bredvid Göteborgs konstmuseum, som ståtar högst upp på Avenyn och Götaplatsen, finns Göteborgs Konsthall. Konsthallen visar fyra till sex utställningar per år, både internationellt uppmärksammade konstnärskap och konstnärer som ännu inte har nått ut till en bred publik.
Elsa Unnegård, Ved. Foto: Fredrik Sundin Carlsson. Courtesy Röhsska Museet.
Tredje stoppet:
Röhsska Museet, Vasagatan 39
Ung svensk form 2022, t.om 6 nov
Röhsska ställer under hösten ut möbler, mode, konsthantverk, arkitektur, industridesign och grafisk formgivning av 25 unga formgivare, utvalda bland totalt 350 sökande. Utställningsobjekten visar på olika sätt upp formgivarnas hantverksskicklighet, materialkänsla och fokus på hållbarhet och omsorg om framtiden. Ung Svensk Form är en årligt återkommande jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning.
1916 slog Röhsska upp dörrarna och är i dag Sveriges enda specialmuseum för design och konsthantverk. Genom sina samlingar, utställningar och program vill museet sprida kunskap om hur mode och design har påverkat oss genom historien och påverkar oss in i framtiden. Fram till 2018 delade Röhsska årligen ut världens till prissumman största designutmärkelse, Torsten & Wanja Söderbergs pris.
Åsa Johansson, från utställningen I Balans på Galleri Thomassen. Courtesy konstnären och Galleri Thomassen.
Fjärde stoppet:
Galleri Thomassen, Götabergsgatan 32
Roger Metto, Kiruna; Åsa Johansson, I Balans; Marie Dahlstrand, Lean and Levitate, t.om 18 okt.
Mellan den 1–18 oktober visas en samlingsutställning på Galleri Thomassen med konstnärerna Roger Metto, Åsa Johansson och Marie Dahlstrand. Mettos färgsprakande målningar är präglade av Kiruna; av den långa, mörka vintern och de korta och intensiva somrarna. I utställningen I Balans undersöker Åsa Johansson balansen mellan både form och färg, och i Marie Dahlstrands Lean and Levitate visas abstrakta målningar där man kan ana stenbrott, gruvor och åkrar.
Grundades 1990 av Paul Thomassen, som fortfarande driver galleriet. Fokus ligger främst på svenska konstnärer, både nyetablerade och etablerade. Thomassen vill lyfta den lokala konstscenen och skapa kännedom om galleriets konstnärer för en bredare publik. Bland dem finns bland andra Helmtrud Nyström, Tove Kellmark, Samira Englund och Erik Berglin.
Märta König, Up Ahead in the Distance (2022). Courtesy konstnären och Galleri Hammarén.
Femte stoppet:
Galleri Hammarén, Erik Dahlbergsgatan 14
Märta König, t.om 8 okt.
On a dark desert highway
Cool wind in my hair
Warm smell of colitas
Rising up through the air
Up ahead in the distance
I saw a shimmering light
Hotel California, Eagles (Henley, Frey, Felder)
Presentationen av Märta Könings utställning på Galleri Hammarén börjar med några rader ur Eagles Hotel California, och jämför grunden i hennes målningar med hitlåtens: en skissad, löst sammanfattad ramberättelse, där en distinkt ton eller färgklang går igenom alla filter och träffar rakt på en nerv. Könings luftiga landskapsmåleri är som sagt skissartat och handlar mer om rörelse än om form.
Galleri Hammarén öppnades 2018 av Pontus Hammarén, som tidigare bland annat har varit chef för Borås konstmuseum. Galleriet visar framför allt måleri av svenska konstnärer – många av dem hör till landets mest kända, som Lena Cronqvist, Ann Edholm och Ernst Billgren.
Natalia Edenmont, Tease of Memory, (2022). Courtesy konstnären och Wetterling Gallery.
Bonusstopp:
Wetterling Gallery, Kungsportsavenyn 31–35
Natalia Edenmont, Eternal Seduction, t.om 30 okt.
Verken i utställningen Eternal Seduction består av avfotograferade collage skapade av limmade fjärilsvingar. Collagen, som Edenmont mångdubblar och speglar mot varandra, har tagit tre år att göra.
Björn Wetterling öppnade sitt galleri i Stockholm redan 1978, och den 22 september 2022 slog den nyblivna 75-åringen även upp dörrarna till ett galleri på Avenyn i Göteborg.
Energipåfyllnad:
Fika
Junggrens café
Kungsportsavenyn 37
Har funnits sedan slutet av 1800-talet och sägs ha haft Carl Larsson som återkommande kaffekund.
Lunch
Fiskbar 17
Magasinsgatan 17 b
Strosa ner till torget där Göteborgssuccén Artilleriet ligger och beställ en fisksoppa.
Bar La Lune
Vasa Kyrkogata 1
Hyfsat nyöppnad och lysande bra vinbar och restaurang i miniformat, en kort bit från Galleri Hammerén.
Släck törsten
Tillbaka till senaste veckans konstrunda