Konst/Inspiration

I ateljén med Leontine Key Arvidsson

I Leontine Key Arvidssons ateljé samsas tuggade Hubba Bubba i glas, konfetti och textilier med en svart katt, läderbaddräkter och en Västgötaspets. Malin Ebbing och Mikael Lundblad har varit och hälsat på.

Tuggummibubblor
Färgen rosa
Mycket ung
Styrs av sin självklara åtrå

Vi befinner oss i konstnären Leontine Key Arvidssons ateljé i Stockholm. På ett kuvert med spår av akvarellfärg står ordkombinationerna ovan, som jag gissar hör till beskrivningen av en av de fiktiva karaktärerna i hennes ljuddrama A01. Dramat, som kretsar kring fem tonårstjejer och som sätter tonen med ett inledande citat från Marguerite Duras roman Älskaren, har även legat som tematisk grund för flera av konstnärens efterföljande verk.

Att befinna sig i Leontine Key Arvidssons ateljé är lite som att besöka rekvisitaavdelningen till en teater – det står öppnade koffertar med textilier i alla tänkbara färger och struktur, verk i papier marché med konfettiliknande cirklar i ljusrosa siden dekorerade med teckningar i tusch. Halvmålade dukar ligger utplacerade på golvet och runt om i ateljén finns flera av hennes verk från tidigare utställningar. Bland dessa finns underbara alster bestående av bland annat textilier, läder, siden och glas som visades på utställningen Rustningar på Anna Bohman Gallery 2022.

– Titlarna är viktiga, men ibland går det så fort att jag inte har möjlighet att komma på de bästa namnen på verken direkt. Då är det bra om man kan sammanfatta någon slags känsla i utställningens namn i stället. Rustningar tänkte jag länge på. Genom titlarna kan man få utställningen att studsa och vibrera, så det är viktigt; jobba fram motsättningar för att skapa drag och osäkerhet. Vad har man att försvara sig med som ung tonårsflicka? Man har sin hud och sin gymnastikdräkt. Det är inte mycket.

I flera av hennes verk är tonårsflickan ett återkommande tema och det är lätt att dra paralleller till konstnärer som Helene Billgren och Julia Peirone. Precis som i Peirones fotosviter blir tuggummi ett attribut för att gestalta tonårsflickans värld, men hos Leontine Key Arvidsson kommer den till uttryck som opaka små glasverk, som hon har tagit fram tillsammans med glaskonstnären Fredrik Nielsen. Flera av dessa finns runtom i ateljén, i form av små detaljer i olika verk. Som baddräkten i ljust läder som hänger på en galge på en av väggarna, och som hålls ihop av en stor bit ljusrosa ”tuggummi”.

”Jag är ganska bra på att se det komiska i tragedin och vice versa. Den förmågan går lätt förlorad i det allt för abstrakta, men måleriet har gett mig en möjlighet att utforska det. Jag återkommer ofta till en teknik där jag målar över, men nu har det också kommit in motiv från saker i min vardag.”

Leontine Key Arvidsson

Leontine Key Arvidsson, Panelhönan och Tupp, 2024.

– Alla tuggummiskulpturer är i blåst glas. Jag och Fredrik utvecklade en teknik tillsammans – jag ville att det skulle se ut som att någon hade tuggat på dem. I vanliga fall blåser man in färgen i ett genomskinligt glas, men det ville inte jag. Så de flesta är blåsta enbart med själva färgstavarna. Sedan lade vi ner dem på en varm platta och där fick jag snabbt hålla på med gaffel och sked, så att det såg ut som att någon hade tuggat på den biten.

Det är uppenbart att det här är en konstnär som gillar att uttrycka sig genom en rad olika medium, däribland film, skulptur och teckning. Det senaste i raden är måleri, och utspritt på ateljégolvet ligger delar av den svit som vid besöket snart ska visas på Galleri Arnstedt i Skåne.

– Ofta finns det en väldigt konkret tanke bakom mina abstrakta arbeten. Det ser man kanske inte som betraktare det första man gör. Man associerar fritt, och det är fint att man som åskådare läser in något annat än det jag föreställer mig. Men min bakgrund är inom dans, film och det narrativa, jag har bland annat arbetat i fem år med Roy Andersson. Sedan jag gick ut Mejan har jag alltid velat förena mitt berättande med att arbeta fysiskt på något sätt. Måleriet ger en möjlighet till det.

Vi betraktar en av hennes målningar: Panelhönan och Tupp, där en flicka i grön klänning och med en enda grön sko sitter i en soffa med sin hund liggandes framför sig.

– Jag är ganska bra på att se det komiska i tragedin och vice versa, men den förmågan går lätt förlorad i det allt för abstrakta. Måleriet har gett mig en möjlighet att utforska det. Jag återkommer ofta till en teknik där jag målar över, men nu har det också kommit in motiv från saker i min vardag.

Leontines ateljé ligger i direkt anslutning till hemmet som hon delar med sin man, filmfotografen Jonas Alarik. Hon har precis fyllt 50 år och undertonen av en surrealistisk lekfullhet förstärks ytterligare av all konfetti som ligger kvar sedan hennes födelsedagsfest några dagar tidigare. Från taket hänger en enorm skulptur i armeringsjärn som får mig att tänka på hennes examensutställning på Kungl. Konsthögskolan (Mejan), där samma material illustrerade hennes överstrukna dagboksanteckningar. På något sätt känns det som att cirkeln är sluten, när samma idé av överstrykningar har kommit tillbaka men nu i form av olika lager av oljefärg på duk.

Några dagar senare springer jag av en ren händelse på Fredrik Nielsen på Nationalmuseum. Vi börjar prata om glasverken som han och Key Arvidsson tagit fram tillsammans.

– Leontine stod med en gaffel och geggade för att få till den där känslan av tuggat tuggummi, som en Hubba Bubba bubbla som man dragit ut ur munnen. Hon har alltid varit så himla fysisk. Redan när vi gick på Mejan tillsammans arbetade hon ju med enormt stora böjda armeringsjärn till de verk som skulle illustrera hennes överstrukna dagboksanteckningar. De var super-ruffa och helt unikt inbundna med ett bh-band, det var ett så fint grepp. Hon har alltid hanterat det monumentala och det lilla på ett så fint sätt tycker jag.

Han säger att han egentligen aldrig gör glas till någon annan, men att det är så otroligt att se vad konstnärer som Leontine Key Arvidsson gör med glaset.

– Hon har en sådan stark känsla för materialitet och kunskap om alla material. En liten tuggummibubbla som inte blir banal – det är fascinerande att se.

Malin Ebbing


Samtliga bilder från Leontine Key Arvidssons ateljé och hem 2024. Foto: Mikael Lundblad. Skulpturen med glasögon är skapad av konstnären Klara Kristalova.

Visa alla artiklar inom Konst/Inspiration