Maria Hedlund, Någon sorts kunskap #17, 2014. Courtesy: Moderna Museet. Reprofoto: Prallan Allsten, Moderna Museet.

Konst / Utställning

Flöden och tuggmotstånd

Philip Dufva, Maria Hedlund och Eva Löfdahl
The Flow of Everything
Marabouparken
2024.07.06–2024.10.06

Sundbyberg: Elefanter kan inte flyga, men i Marabouparkens The Flow of Everything ter sig tanken inte omöjlig. Tre konstnärer står bakom årets sommarutställning, som enligt Art Notes Anders Olofsson är en njutning med välkommet tuggmotstånd.

Sommarutställningar är sällan särskilt upphetsande. Ofta är det lite Tomas Ledin-stuk över dem, publikfriande och lättuggade. Därför är det spännande när en arrangör väljer att gå i motsatt riktning, ut på ett betydligt mer kantigt Thåström-spår, för att fortsätta musikanalogin. Marabouparkens The Flow of Everything är en sådan utställning. Egentligen skulle den öppnat i våras, men Kungliga Konsthögskolans elevutställning kom i vägen så det fick bli en sommarutställning i stället. Lyckligtvis med förlängning en bra bit in på höstkanten.

The Flow of Everything är en tät historia som samlar två konceptkonsträvar, Maria Hedlund och Eva Löfdahl, och nästan-debutanten Philip Dufva. Utställningstiteln sammanfattar väldigt bra vad det hela handlar om: ett koncept som egentligen inte är något koncept utan en sökande process där materialet och rummet får välja väg. Vill vi följa med på resan är det bara att luta sig tillbaka och kasta av sig vaneseendets dunbolster. Enjoy the ride.


”På smäckra träkonstruktioner som spretar från väggen ut i luften kryper diskreta sniglar. Stora, mörka schabrak av MDF har försetts med speglar som ger dem intrycket att vara genomskinliga. Och en rad knäckebrödsskivor med halm emellan har fått titeln Eternal Sunshine. Eftertanke och fniss i samma andetag.”

Anders Olofsson


Maria Hedlund visar fotografier ur den ständigt pågående serien Någon sorts kunskap. Under årens gång har hon fotograferat ett otal prosaiska objekt: en vissen krukväxt, en sten, en porslinsfigur, och så vidare. Alltid mot samma avskalade bakgrund. Man skulle kunna tolka hennes bilder som ett sätt att plocka ned konstens motiv från finkulturens piedestal. Men så enkelt är det förstås inte. Maria Hedlund är trogen den analoga tekniken och hennes silvergelatinfotografier är så nära man kan komma slow photo, en process som låter vardagens minsta och mest oansenliga beståndsdelar bli föremål för en visuell meditation. En zen-inspirerad betraktelse över ofullkomligheten i vårt sätt att se och värdera omvärlden.

Eva Löfdahl har bidragit med utställningstiteln, men också med ett humoristiskt anslag som skiljer henne från många andra allvarsmänniskor som bebor samma estetiska landskap. Jag har aldrig förstått hennes påstådda svårbegriplighet. Hon rör sig fritt mellan hantverksmässigt finlir och readymade-trash, och valet av material tycks snarare ha att göra med på vilket sätt hon vill utmana våra van(e)föreställningar än med ambitionen att driva ett visst koncept. På smäckra träkonstruktioner som spretar från väggen ut i luften kryper diskreta sniglar. Stora, mörka schabrak av MDF har försetts med speglar som ger dem intrycket att vara genomskinliga. Och en rad knäckebrödsskivor med halm emellan har fått titeln Eternal Sunshine. Eftertanke och fniss i samma andetag.

Philip Dufva visar att han kan sin modernistiska konsthistoria i allmänhet och Siri Derkert i synnerhet. Hans teckningar och betongobjekt rör sig i den klassiska offentliga konstens domän, på respektfull men inspirerad närhet till Derkerts pionjärarbete i tunnelbanestationen vid Östermalmstorg. Trots att materialen är av det biffiga slaget – betong, stål och armeringsjärn – har verken en luftig, skissartad prägel som gör att tyngden förvandlas till tyngdlöshet. Även om elefanter inte kan flyga är det precis den känslan han förmedlar.


Anders Olofsson

Maria Hedlund, Någon sorts kunskap #2, 2014. Courtesy: Moderna Museet. Reprofoto: Prallan Allsten, Moderna Museet.

”Utställningstiteln sammanfattar väldigt bra vad det hela handlar om, ett koncept som egentligen inte är något koncept utan en sökande process där materialet och rummet får välja väg. Vill vi följa med på resan är det bara att luta sig tillbaka och kasta av sig vaneseendets dunbolster. Enjoy the ride.”

Anders Olofsson


1. Philip Dufva, (What We Do) In Ruins, 2024. Foto: Johan Österholm.
2. Philip Dufva, The Crevices of Us, 2022–2024. Foto: Johan Österholm.
4. Eva Löfdahl, Scaffolds of the Mind, 2022. Foto: Johan Österholm.
5. Philip Dufva, Nail Houses (I), 2024; Eva Löfdahl, Fix Eye, 1987. Foto: Johan Österholm.
6. Philip Dufva, Nail Houses (I), 2024. Foto: Johan Österholm.
7. Philip Dufva, *Fragments of* Leidenschaft, Meandering Through the Radiant City (V), 2023; Maria Hedlund, ur serien Någon sorts kunskap, 2014. Foto: Johan Österholm.
8. Eva Löfdahl, Alla världar ger ett sken, 2024; Eva Löfdahl, Extruded, 2005; Eva Löfdahl, Telluric Touch, 2015. Foto: Johan Österholm.
9. Philip Dufva, (What We Do) In Ruins, 2024. Foto: Johan Österholm.
10. Eva Löfdahl, Scaffolds of the Mind, 2022. Foto: Johan Österholm.
11. Eva Löfdahl, Uchronia Seeds, 2018. Foto: Johan Österholm.
12. Philip Dufva, På perrongen (II), 2022. Foto: Johan Österholm.
13. Eva Löfdahl, Eternal Sunshine, 2018. Foto: Johan Österholm.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning