Mateas Pares i sin ateljé på Södermalm i Stockholm. Foto: Mikael Lundblad
Konst/Utställning
Pares konst flyttar in hos Hope
Mateas Pares
Hope Flagship Store
2023.03.17–2023.04.16
Konstnären Mateas Pares är aktuell med tre skulpturer för Hopes flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Art Notes träffade honom i hans ateljé på Södermalm mitt under skapandeprocessen.
Den 16 mars invigdes tre skulpturer i modevarumärket Hopes butik på Norrmalmstorg i Stockholm. Initiativet att visa konst i butik kommer från Hopes sida ur tanken om att fysiska butiker idag fyller en funktion som inspiration lika mycket som det är en plats att handla på.
– Det skapar en intressant dynamik att med jämna mellanrum låta kreatörer fylla våra skyltfönster och butiker med sitt uttryck, säger Emma Fällman, Brand Director på Hope.
Hon ser det som självklart för Hope att samarbeta med konstnärer såväl som musiker och andra kreatörer. Bland tidigare konstnärer som har ställt ut i varumärkets butiker finns Saga Sandström, Fredrik Nilsson och Josefine Eklund.
De nya skulpturerna är skapade i en ateljé på Södermalm i Stockholm av konstnären Mateas Pares, som ser utställningen som en möjlighet att komma utanför de vita väggarna.
– Jag rimmar också bra med varumärket. Hope har en distinkt stil som jag känner igen mig i – det känns som att vi delar samma bottenklang.
Pares använder sig främst av tidlösa material som vax, kanvasduk och brons, men även av spackel och rostfritt stål. Den gängliga kroppen som är installationens huvudverk för onekligen också tankarna till den schweiziske skulptören Alberto Giacomettis långsmala bronsfigurer.
– Ofta jobbar jag med spackel som jag bestryker med brons, samt rå duk. Skulpturerna för Hope kommer inte att vara bronsbestrukna, men generellt tycker jag att det gör skulpturerna mer levande, de fångar på något sätt tiden när man patinerar dem. Jag försöker också förmedla någon sorts inneboende rörelse, där tiden – eller kanske då tidlösheten – finns med som en underliggande kraft.
”Jag slog sönder åratal av tid och pengar, så det är klart att det på ett sätt var svårt och konstigt. Men efteråt var det bara skönt. Jag gillar när det är ordning och reda, både fysiskt och mentalt.”
Mateas Pares
Verken i butiken är gjorda av vax och kanvasduk. Duken, som i vanliga fall spänns upp på ram och fylls med färg, blir här i stället ett material som får påverka formen.
– Jag har en stålställning som jag skulpterar duken runt. Ofta skissar jag innan, men den här gången har jag jobbat mer här och nu. Till den stora gestalten gör jag ett huvud som kommer att stå bredvid, och en tredje del där jag kommer att jobba med så kallad frottage-teknik fast med en slipmaskin i stället för en penna. På det sättet kan jag på ett mer skulpturalt sätt dokumentera objektet under duken.
Mateas Pares har en bakgrund i reklambranschen och arbetade fram till 2012 heltid med det. Han ställde ut på Liljevalchs Vårsalong 2005 och på några olika ställen i Amsterdam där han bodde under en längre tid. I övrigt fick konsten bara utrymme när tiden räckte till.
– Eftersom reklamjobb suger både tid och energi kunde jag inte utveckla konsten på ett bra sätt. Jag tog ett jobb som global creative director på Cartier i Paris, men när det inte blev som jag ville bestämde jag mig för att sluta för att kunna utveckla min konst. Det här var 2012, och sedan dess har konsten varit min huvudsyssla.
Efter sex års tragglande med att hitta fram till ett eget uttryck kom en beställning som blev den nödvändiga pushen framåt.
– Jag hade hittat ett sätt att jobba på men den illustrativa delen kändes lånad. När en vän frågade om jag ville göra ett verk till hans hus i Spanien, sa jag ja och blev helt enkelt tvungen att lösa det. På en resa till Warsawa ungefär samtidigt fick jag massor av inspiration och lyckades på något sätt hitta mig själv. Det här var 2018 och jag slängde allting som jag hade gjort under de sex år som gått och började om på nytt.
Var det inte svårt att göra sig av med allt?
– Nej, det var en stor lättnad. Det blev som en mental blockering att ha det kvar. Jag slog sönder åratal av tid och pengar, så det är klart att det på ett sätt var svårt och konstigt. Men efteråt var det bara skönt. Jag gillar när det är ordning och reda, både fysiskt och mentalt.
Sedan 2020 driver Pares också utställningsprojektet StudyForArtPlatform i lokalen på Katarina Bangata.
– Det finns alldeles för få platser för konstnärer att ställa ut på i Stockholm, så när jag fick tillgång till den här lokalen kände jag att jag ville bidra till att göra något åt det. Utställningslokalen är som en väldigt liten ”white cube”. Tanken är att sänka trösklarna både produktions- och logistikmässigt och på så sätt erbjuda ett mer tillgängligt sätt att undersöka sitt konstnärskap. Utställningarna är små och kondenserade med exakt tillräckligt antal verk för konstnärerna ska kunna gestalta sitt tema och sina idéer. Därigenom blir de också väldigt intensiva.
Pares är senare i vår även aktuell som curator och konstnär med utställningsprojektet Cocks!, i samarbete med Artworks. Mer info om det projektet finns här.
Karolina Modig
Samtliga bilder är från Mateas Pares ateljé på Södermalm i Stockholm. Foto: Mikael Lundblad.
Visa alla artiklar inom Konst/Utställning