Konst / Utställning
Midvinterblot och förlorade världar
Fredrik Söderberg
En förlorad värld
Cecilia Hillström Gallery 2022.08.18 – 2022.09.24
Konstnären Fredrik Söderberg om amerikansk extremkultur, förbjuden färg och fascinationen för moraliska tveksamheter.
I Fredrik Söderbergs myllrande, detaljerade akvareller finns lager på lager av kunskap om och fascination för historiska och religiösa ämnen, personer och ideologier. Söderberg finns representerad i bland annat Moderna Museets och Akvarellmuseets samlingar, och hans symmetriska målningar, som mixar det föreställande med det abstrakta, är mättade med referenser.
– Redan som barn var jag intresserad av historia och religion. Med tiden har jag renodlat mina intressen och adderat beståndsdelar, det har varit ett slags utforskande med måleriet som medium. Min förra utställning på Cecilia Hillström Gallery handlade om Frankrikes roll och kulturpolitik under andra världskriget, vilket sammanföll med mitt intresse för arkitekten Le Corbusier. Han var utan tvivel en av 1900-talets främsta arkitekter, men också en person med tveksam moral eftersom han valde att samarbeta med den tyskvänliga Vichyregimen. Jag är intresserad av moral och estetik – en hög moral skapar inte nödvändigtvis bra konst. Det finns många exempel på konstnärer som har varit tveksamma i det avseendet, men som har skapat fantastisk konst.
Arkitekter som Albert Speer och Le Corbusier, och författare som Ernst Jünger och Yukio Mishima, är sådana ”tveksamma figurer”, som befinner sig i de gråzoner som Söderberg så ofta återkommer till. Även psykiatrikern Carl Gustav Jung har följt honom under lång tid och spelat en viktig roll i hans arbete.
Vilka referenser är viktigast för dig just nu?
– Jag läser en biografi om den engelske konstnären John Nash. Han är kanske välbekant för dem som har följt tv-serien The Crown, som konstnären som får i uppdrag att måla ett porträtt av Winston Churchill. Det slutar med att Churchill bränner porträttet. Det borde han inte ha gjort! Men det blev en väldigt bra scen, så det kanske är helt i sin ordning. Jag fastnar ofta för sådana historier. Jag ska också resa till USA för att på plats se på ruinerna av hippierörelsen och ta del av vad tokig amerikansk extremkultur kan erbjuda i form av ”survivalism”, religiösa fanatiker, vapendårar, dropouts och så vidare. Det blir spännande och actionfyllda fältstudier helt enkelt.
”Titeln på utställningen: En förlorad värld, kommer från Evelyn Waughs roman med samma namn. Den handlar om Guds nåd och hur den når människan, och att tiden förändrar allt.”
Söderberg tillverkar själv färgen han målar med, eftersom många av de färger han vill använda är för dyra och krångliga att masstillverka. En hel del pigment är också förbjudna i Sverige och måste köpas utomlands.
– Det finns ett släktskap mellan alkemi och färgtillverkning, och det påverkar hur jag ser på mitt arbete. De dyra materialen gör att jag förhåller mig på ett mer koncentrerat sätt till målningarna.
”En förlorad värld” tar avstamp i nationalromantiken. Vad intresserar dig med den?
– Jag är intresserad av stilar, och nationalromantiken är en sådan tydlig stil. Det ser man bara genom att promenera i Lärkstaden och besöka Engelbrektskyrkan eller Stadshuset i Stockholm. Jag är intresserad av det som är vackert, det sköna. Titeln på utställningen: En förlorad värld, kommer från Evelyn Waughs roman med samma namn. Den handlar om Guds nåd och hur den når människan, och att tiden förändrar allt. Kanske är det detta som bra konst handlar om.
Karolina Modig
1 Fredrik Söderberg, Midvinterblot II, 2022
2. Fredrik Söderberg Asynja, 2022
3. Porträtt Fredrik Söderberg
4. Fredrik Söderberg, In the garden of Eden, 2022
5–20. Installationsvy, Cecilia Hillström Gallery
Foto: Jean-Baptiste Béranger
Visa alla artiklar inom Konst / Utställning