Ellen Ehk Åkesson.

Ellen Ehk Åkesson, Wonderland. Courtesy: Ravinen.

Konst/Utställning

Palatsträdgårdar och skogsbyggen

Ellen Ehk Åkesson, Bertil Vallien, Åsa Jungnelius, Markus Åkesson och Johan Röing
Palace Garden
Ravinen
2024.10.05 – 2025.01.12

Norrvikarna: På Bjärehalvön i Skåne samlar utställningen Palace Garden glaskonst från fem samtida mästare. Vi har pratat med Ellen Ehk Åkesson, som tillsammans med Bertil Vallien, Åsa Jungnelius, Markus Åkesson och Johan Röing får Norrvikens solkatter att dansa.

I utställningen Palace Garden samlas konstnärerna Bertil Vallien, Åsa Jungnelius, Ellen Ehk Åkesson, Markus Åkesson och Johan Röing för att med sina skilda uttryck ge en bild av hur samtida svensk glaskonst kan se ut i dag.

Inför öppningen passade vi på att prata med keramikutbildade Ellen Ehk Åkesson om stöld, urskogar, kalhyggen, sorg och hennes väg in i glaskonsten.

 – Första gången jag arbetade med glas var 2010. Bredvid min ateljé i Pukeberg drev Micke Johansson en liten studiohytta. Jag hyrde honom för ett projekt där jag utgick ifrån den bubbla av glas som ofta är början på ett arbete i blåst glas. Min idé var att skapa kluster av bubblor, där man klippte på lite varmt glas på den upplåsta bubblan och blåste igen så att det varmaste glaset expanderade till en ny bubbla. Formen blev tillslut som ett slags bär. Jag gjorde flera olika varianter som jag visade på en utställning i Stockholm. Men där blev alla stulna, jag hade inte råd att hyra in mig i hyttan igen så det blev inget mer glas på många år. 

Nio år senare, 2019, erhöll Ehk Åkesson det första stipendiet från Ulrica Hydman Valliens Stiftelse. Stipendiet innebar dels en summa pengar, dels en möjlighet att komma till glasbruket i Kosta för att experimentera med glas.

– Eftersom jag alltid har arbetat experimentellt med material och föredrar att arbeta intuitivt blev det en perfekt väg för mig. Jag fick även chansen att plocka upp tråden från 2010, vilket resulterade i serien Berry Tales som nu finns i produktion för Kosta Boda.

”Jag tror att mycket av min konst handlar om kärleken till och förlusten av den platsen. Jag bygger en ny skog utifrån minnen, en skog som ingen kan ta ifrån mig.”

Ellen Ehk Åkesson

Ellen Ehk Åkesson, Wonderland, Courtesy: Ravinen.

När jag ser dina verk tänker jag på skogen. Vad är din relation till den?

– Jag växte upp i den småländska granskogen och det har format mitt konstnärliga uttryck på flera sätt. Skogens karaktär, dess former, färger och ljud har blivit som ett slags filter som präglar mitt seende. Skogen var inget vi besökte för en utflykt, den fanns där hela tiden, omgav mig. Skogen har en speciell mystik och som barn var det en plats som var vild, den var inte tillrättalagd av vuxna, man kunde gå vilse, det fanns vilda djur och forsande åar.

– Den skog som gränsade till mitt barndomshem var en gammelskog som även min morfar lekt i, fylld av berättelser, namngivna stigar, gläntor och gölar. En vinter förvandlades den till ett kalhygge, det blev en förlust och en stor sorg för mig. Jag tror att mycket av min konst handlar om kärleken till och förlusten av den platsen. Jag bygger en ny skog utifrån minnen, en skog som ingen kan ta ifrån mig.  

Hon använder sig av många olika material och arbetssätt och söker efter olika uttryck. Tematiken är dock oftast densamma. Valet av material handlar om vad hon vill förmedla – ibland krävs det en väldigt kontrollerad process, men hon föredrar en som hon inte helt kan styra, där materialet eller tillvägagångssättet för med sig viss bångstyrighet eller slump.

– Jag tycker om att själv bli överraskad, se nya spår och tillåta verk att ta nya riktningar. Varje material har sin egen karaktär – lerans mjuka jordighet och långsamma tempo, bronset som kan bli tunt och spretigt, det snabba glasets med sin transparens ... Arbetet med glas skiljer sig från det övriga. Där blir samarbetet med hantverkarna och dess skicklighet tongivande. Det går så snabbt och man måste arbeta tight och intensivt. Jag kommer med mina idéer och visioner, sedan blir det en fråga om hantverksskicklighet, energi, kommunikation och respekt för varandra som avgör om resultatet ska bli lyckat. 

I utställningen Palace Garden möter du fyra andra konstnärer – vad tänker du kring mixen av konstnärer och uttryck?  

– Utställningen skapades först för Engelska parken på Sollidens slott. Där ställde vi ut i ett gigantiskt ”rum” som uppmanade till storskalighet och där verk av olika karaktär inte behövde konkurrera med varandra. Ravinen erbjuder också stora rum och det tror jag är bra för utställningens helhet. Vi är fem konstnärer med skilda uttryck och narrativ, det kan ju vara svårt att få ihop till en helhet men är samtidigt spännande. Som besökare får man möta olika konstnärskap som tar sig an temat och glaset som material på fem skilda sätt. 

Karolina Modig

Bertil Vallien, Supereggs, courtesy: Ravinen.

Bertil Vallien, Supereggs, courtesy: Ravinen.

Bertil Vallien.

Åsa Jungelius.

Åsa Jungelius Begäret II. Courtesy: Ravinen

Markus Åkesson, Alkemi II. Courtesy: Ravinen

Markus Åkesson.

Markus Åkesson, Alkemi V. Courtesy: Ravinen

Johan Röing, Sputnik Blue. Courtesy: Ravinen

Johan Röing.

Johan Röing, Ove Tomat, Kärleken och Döden. Courtesy: Ravinen

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning