Richard Julin
Konst / Inspiration
“Viljan att dela med mig av musik i blandkassettform är besläktad med arbetet som utställningsmakare”
Richard Julin, konstnärlig ledare på Accelerator, står bakom Art Notes spellista för oktober – en åtta timmar lång curerad musikfest där indie blandas med oväntade ljud och röster.
Accelerator vid Stockholms universitet är en konsthall där konst, vetenskap och samhällsfrågor möts. Accelerators konstnärliga ledare Richard Julin skulle utifrån samma förenkling kunna beskrivas som en person där konst och musik möts. De senaste gångerna vi träffats har vi så ofta pratat musik att jag funderat på om det egentligen är i musikbranschen han hör hemma, åtminstone känslomässigt. Men så är det inte, säger han – kärleken till musiken och kärleken till konsten hänger däremot starkt ihop.
– Viljan att dela med mig av musik i blandkassettform är besläktad med arbetet som utställningsmakare. Men musik är mer rena känslor. Konsten ger ofta en intellektuell stimulans som uppmanar mig att tänka till, den hjälper mig att fokusera på vad som faktiskt händer i nuet, och ibland får jag till och med syn på möjliga framtider. Men konsten är för mig också starkt kopplad till känslor, ofta i en komplex soppa av intryck, affekter och reflexioner.
Precis som konstnären Malin Gabriella Nordin som stod bakom vår spellista för september, pratar Julin om musiken som något magiskt, som vi människor har skapat för att förmedla känslor.
– Jag har i hela mitt liv reagerat väldigt starkt på ljud. Min mamma berättade en gång att jag verkade röra mig till musiken på en konsert hon var på ett tag innan jag föddes. Ljud är ju alltid live, levande. Vågorna som berör oss fysiskt i örat och tar sig in i våra hjärnor är faktiskt där, varje gång vi hör något. Vi blir berörda.
”Spellistan är tänkt som ett blandband där låtar, ljud och röster kan agera följeslagare under en dag, eller radiostation som sänder musik och fältinspelningar från olika tider och platser.”
Accelerators curator Therese Kellner bredvid konstnären Lisa Tan, aktuell med konsthallens pågående utställning Dodge and/or Burn. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Spellistan som Julin har gjort för Art Notes är 177 låtar lång och noggrant curerad, med inslag av prat och oväntade ljud. Den är tänkt som ett blandband, berättar han, där låtar, ljud och röster kan agera följeslagare under en dag, eller radiostation som sänder musik och fältinspelningar från olika tider och platser.
– Till skillnad mot de gamla blandbanden och bland-cd:s tycker jag att det finns en charm i de digitala spellistornas möjlighet att breda ut sig i tid.
Vilken låt på spellistan går varmast i dina egna lurar just nu?
– När jag höll på med listan återupptäckte jag många av Burials låtar. Come Down to Us tycker jag är bedövande vacker. Som väldigt många av listans låtar blir jag aldrig trött på den, jag berörs gång på gång.
Fram till den 11 februari 2024 ställer Accelerator ut konstnären och professorn Lisa Tans Dodge and/or Burn – en både komplex och krävande och samtidigt estetiskt sparsmakad utställning. När jag pratade med utställningens curator Therese Kellner vid öppningen berättade hon att de anser Tans konstnärskap vara så tungt att hon har fått breda ut sig i samtliga Accelerators utställningsrum. Utgångspunkten för Dodge and/or Burn är ett schema som neurologen Oliver Sacks en gång skissade över migrän och angränsande sjukdomar. Tan fick en intuitiv idé om att göra en rumslig presentation av en kroppslig känsla, och den är nu är fysiskt uppbyggd i konsthallen. Här blandas Tans personliga erfarenheter med vetenskap och litteratur – författaren Joan Didions ande vilar till exempel över vissa delar – men även Sacks har inspirerat utifrån sina förvånansvärt litterära texter om sina undersökningar.
Många verk är helt nyproducerade för Accelerator och Kellner förklarar att utställningen rent fysiskt drar samman Tans intresse för hur man kan låta en subtil erfarenhet eller känsla, och den medicinska vetenskapen, ta fysisk form i ett rum. Tan ifrågasätter i utställningen också accelerationssamhället och utbrändheten som så många har upplevt på olika nivåer – framför allt i det underbart krasst humoristiska ljud- och videoverket Dodge and/or Burn. Men hon lyfter även att det möjligtvis börjar sippra in en ökad acceptans i samhället för att vi inte hela tiden behöver accelerera.
Richard Julin jämför sin upplevelse av utställningen med den när man hör ett riktigt bra stycke musik – den växer för varje gång.
– Dodge and/or Burn är positivt förvirrande och rolig. Jag upplever stark igenkänning, och märkligt nog tycker jag den är mysig, trots att den vid en första blick kan te sig kall. Faktiskt är det inte minst ljuden som jag upplever som mysiga.
Lyssna på Richard Julins spellista ovan eller här
Karolina Modig
Illustration från boken Migraine (2012) av Oliver Sacks, publicerad 1970 av the University of California Press, Berkley och Los Angeles, California as Migraine: The Evolution of a Common Disorder.
Lisa Tan. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Lisa Tan, Dodge and/or Burn 3, 2023. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Waiting Room series, 2023 – Waiting Room of a Psychoanalyst (Henri Matisse 3.11.84-6.1.85 Moderna Museet). Foto: Jean-Baptiste Béranger
Lisa Tan, Dodge and/or Burn, 2023. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Visa alla artiklar inom Konst / Inspiration