Éva Mag, Arkiv #10, 2024. Foto: SAK.
Konst / Inspiration
Den glada festen; den stora krisen
Sveriges äldsta konstförening, SAK, är i kris. 1980-talets 30 000 medlemmar är nere i 2 000, trots att ett medlemskap är en prisvärd expressbiljett in i samtidskonstens bildningskärna. Vi har pratat med SAK:s verksamhetschef och med årets konstnär om en glad fest, om Zorn, snapsar och dysfunktionella familjesammankomster.
Sveriges Allmänna Konstförening, SAK, fyller snart 200 år. Sedan 1832 har föreningens ambition varit att väcka ett brett allmänt intresse för konst, och i perioder har det gått utmärkt. Kungar har varit med. Politiker, tandläkare, konstnärer och IF Metall-arbetare. 1911 sålde självaste Anders Zorn 175 etsningar och oljemålningen Delsbostintan till SAK för ett förmånligt pris; verk som utgjorde vinster i ett ”Zorn-lotteri” med syftet att rädda föreningen efter en förskingring.
På 1980-talet var antalet medlemmar uppe i 30 000, i dag har det sjunkit till 2 000 – trots att ett medlemskap varje år möjliggör vinst av ett konstverk skapat av en av landets mest spännande samtidskonstnärer. De medlemmar som inte vunnit något har med största säkerhet åtminstone fått en årlig bok hemskickad, vilken i många fall gett läsaren en crash course i den viktigaste samtidskonsten just nu. Men efter 132 böcker har SAK i år valt att i stället ge samtliga medlemmar ett konstverk.
Konstnären bakom verket är Éva Mag, som i sitt konstnärskap arbetar främst med skulptur, installationer och performance, och som gräver i frågor om kropp, sårbarhet, styrka, ensamhet och gemenskap. I det verk hon nu gjort, Arkiv #10, utgår hon från ett djupt personligt perspektiv.
– Arkiv #10 är ett fotografiskt verk vars utgångspunkt är dels min egen familjerelation, dels verket Den glada festen, som Carl Larsson gjorde för SAK 1884.
För 140 år sedan gjorde alltså den svenske konstnärsstjärnan Carl Larsson en etsning för SAK som föreställer en födelsedagsuppvaktning, och som liksom Arkiv #10 gick ut till föreningens samtliga medlemmar.
– Vi kommer från Transsylvanien, min familj splittrades och det är som att jag har fastnat i drömmen om återföreningen. Den komplicerade relationen är alltid närvarande i mitt arbete och min egen ”glada fest” i samarbetet med SAK har inspirerat mig i hur detta kan uttryckas, berättar Mag.
Éva Mag i ateljén. Foto: Sofia Johansson.
”Tänk om man hade lilla nubben på ett snöre i halsen … ” – jag tycker den texten är så sjuk. Både fester och återföreningar kan vara så obekväma och destruktiva. Familjen kan vara tung att vara med, men jag mår inte heller bra om jag inte träffar dem.
Éva Mag
Carl Larsson, Den glada festen, 1884. Foto: Björn Strömfeldt/Konstakademien.
Éva Mag under arbetet med Arkiv #10. Video: SAK, 2024.
Hon tillägger att alla de där tankarna renderats till en snapsfest, som ägde rum på nya Stockholmsgalleriet Antics i samband med att det nya verket lanserades. Såväl medlemmar som icke-medlemmar var välkomna dit och alla som var eller blev medlemmar på plats fick med sig Arkiv #10 hem.
Förutom att ta fram medlemsverket har Mag också tillbringat tid hos glaskonstnären Erika Kristofersson Bredberg på Glasbolaget, för att skapa handgjorda snapsglas som togs i bruk under lanseringskvällen.
– Jag har tänkt på den där snapsvisan: ”Tänk om man hade lilla nubben på ett snöre i halsen … ” – jag tycker den texten är så sjuk. Både fester och återföreningar kan vara så obekväma och destruktiva. Familjen kan vara tung att vara med, men jag mår inte heller bra om jag inte träffar dem. Det finns en förväntan på fest, en förväntan på varandra. Och det är så dubbelt: vi träffas och så är det fest och sång – i Sverige sker det med snapstraditionen och det finns såklart en motsvarighet i Rumänien. Man kommer inte undan tvetydigheten och glädjetårarna, det kommer ju med alkoholen också. Det är också lite härligt när det är glatt och samtidigt dysfunktionellt.
I Carl Larssons verk speglas dubbelheten i dels de avbildade personernas stela minspel, dels verkets titel och ömheten i en tillhörande dikt av Anna-Maria Lenngren. Även Éva Mag har skrivit en text till sitt verk.
– Det är ett välkomsttal, men också en instruktion som vägleder genom aktiviteten att dra snöret upp och ner i halsen fram till skål. I verket ser vi ett tyg i bakgrunden som jag fick av min mormor för tjugo år sedan. Figurerna återkommer även i andra verk jag gör, och färgerna är också sådana som jag hela tiden återvänder till. Det är det familjära och det splittrade som tillsammans skapar helheten, förklarar Mag.
Genom åren har SAK köpt in runt 44 000 konstverk av både allmänt välkända och mindre kända konstnärer. På senare år har några av Sveriges internationellt mest uppmärksammade konstnärer, som Mamma Andersson och Natalie Djurberg & Hans Berg, skapat verk till lotteriet, och i juni i år gjorde Klara Kristalova femton glaserade keramikugglor varav ett lottades ut och fjorton kunde köpas av SAK:s medlemmar.
SAK:s verksamhetschef Sara Walker säger att de genom årets initiativ ville ge medlemmarna chansen att få in en del av Éva Mags “stora, märkliga värld” i sina hem, och samtidigt skicka ut ett tack.
– Initiativet är delvis ett sätt att ge tillbaka och säga tack till alla dem som kanske varit medlemmar länge utan att vinna något. Det är ändå spännande att de här 2 000 verken nu kommer ut till folk. Man funderar ju på vilka det är som har dem, var och hur de hänger eller står, och vilka samtal – eller fester för den delen – som kanske startar runt dem.
Karolina Modig
OM ÉVA MAG
Född 1979 och verksam i Stockholm. Tog sin masterexamen från Kungliga Konsthögskolan 2015 och gjorde fem år senare sin hittills största separatutställning Det finns en plan för det här på Bonniers Konsthall i Stockholm. Hon har gjort flera offentliga utsmyckningar och i augusti monterades Mellan Rötter och Vingar på uppdrag av Stockholm Konst för Stockholms Hem i Skärholmen.
OM SAK
Sveriges Allmänna Konstförening är landets största och äldsta allmänna konstförening. SAK har sedan 1832 verkat för samtidskonsten i Sverige genom konstlotteri, projekt med konstnärer och genom att lyfta och belysa aktuella konstnärskap. SAK är en medlemsförening som finansieras av medlemsavgifter.
Bli medlem: konstforeningen.se/bli-medlem/
LANSERING AV ”ARKIV #10”
När: 27 september kl. 17–22
Var: Antics, Hudiksvallsgatan 8, Stockholm
1. SAK:s Sara Walker och Anna Hesselbom på ateljébesök hos Liu Chien-Kuang. Foto: Jean Baptiste Béranger.
2. Enno Hallek, SAK verk 2022. Foto: Jean Baptiste Béranger.
3. Klara Kristalova, Ugglor, SAK verk 2024. Foto: Björn Strömfeldt/Konstakademien.
4. Anton Alvarez, SAK verk 2021. Foto: Teitur Ardal.
5. Carl Larssons, Kring Kaktusen, 1909. Foto: SAK.
6. SAK böcker etc. Foto: Björn Strömfeldt/Konstakademien.
7. Danilo Stankovic, Seven Sisters of Sleep VI, 2023. Lotterivinst 2024. Foto: konstnären.
8. Anders Zorn, Kapprodd 1886. Tidigare vinst. Foto: Bukowskis.
9. Elsa Leo, Skylt, 2022. Lotterivinst 2024. Foto: konstnären.
10. Liu Chien-Kuang, SAK verk 2021. Foto: Jean Baptiste Béranger.
Visa alla artiklar inom Konst / Inspiration