Santiago Mostyn, stillbild från videoverket Delay.

Konst / Inspiration

“Musiken har alltid funnits där som en grund, inkorporerad i mig”

Konstnären Santiago Mostyn står bakom Art Notes spellista för december! Vi har pratat med honom om rytmisk redigering, förkroppsligad musik, aktuella utställningar och verk som får eget liv.

Bakom decembers spellista står ingen mindre än konstnären Santiago Mostyn, som under hösten varit aktuell med verket Delay i Moderna Museets pågående utställning Sju rum och en trädgård. Delay är passande nog en musikvideo, som han gjorde kort efter att han återvände till Sverige efter ett år utomlands i väntan på uppehållstillstånd.

– Delay tar upp en märklighet som finns i det här landet, åtminstone för någon som kommer utifrån. Jag gjorde den tillsammans med Slow Wave, Susanna Marcus Jablonski och William Rickmans musikaliska alias. Idén växte fram successivt, men filmningen skedde till slut spontant. Det hade inte funkat på något annat sätt. Det är ett arbete som har gett genklang på flera olika sätt genom åren, och nu var det Moderna Museets curator Hendrik Folkerts som föreslog att den skulle ingå i Rashid Johnsons utställning.  

Du har gjort decembers spellista – vad kan lyssnarna förvänta sig? 

– Det är en kort spellista med musik skapad nästan uteslutande från den globala majoriteten. Många av låtarna är upplyftande, men den sorts upplyft som kommer ur melankoli. Tidigare i år spelade jag ett live-set på Malmö konsthall med ljudspår från Kudzanai Chiurais Library of Things We Forgot to Remember – ett vinylarkiv bestående av afrikansk- och diasporamusik från tiden efter självständigheten. Några av låtarna på spellistan här upptäckte jag under den processen. 


”Det är en kort spellista med musik skapad nästan uteslutande från den globala majoriteten. Många av låtarna är upplyftande, men den sorts upplyft som kommer ur melankoli.”

Santiago Mostyn



Santiago Mostyn är konstnär och filmare, född i San Francisco, baserad i Stockholm, uppvuxen i Zimbabwe och Trinidad & Tobago Tobago. Hans konst tar ofta formen av video, fotografi eller ljudverk, och tar avstamp i dels personliga minnen dels historiskt arkivmaterial. Han berör frågor om tid och minnen, rotlöshet, kultur och identitet, kontroll och makt.

Hur skulle du beskriva din relation till musik?

– Jag tycker om musik. Min pappa är trummis, själv dansade jag som ung – musiken har alltid funnits där som en grund, inkorporerad i mig. När jag arbetar med filmmaterial följer redigeringen en rytm som jag tror kommer från den förkroppsligade kunskapen.

Vad snurrar mest i dina lurar?

– Jag återkommer till några favoriter på NTS Radio: Sic Records, Space Afrika, Como la Flor, Black Noi$e. Och, jag är inte en jazzperson, men tycker om hur flera artister drar den genren i många intressanta riktningar just nu.

Du är just nu aktuell i Southnords utställning The Threshold is a Prism på Kulturhuset i Stockholm, med 08-18 (Past Perfect), en svit analoga svartvita fotografier på väggar bestrukna med ljuskänslig emulsion. Berätta om dem.

– För mig var den serien ett farväl till fotografiet, men nu har den visats ett antal gånger under de senaste åren och verkar ha fått eget liv! Det är en svit analoga fotografier som jag tog under en tioårsperiod på resor från och till Zimbabwe och Karibien, kombinerat med några bilder från norra Skandinavien. Tillsammans skildrar fotografierna en känsla av de här platsernas fysiska och känslomässiga texturer. Rummet där fotografierna visas är täckt med en ofixerad cyanotypisk tapet, som under utställningens gång gradvis skiftar ton när rummet exponeras för dagsljus. Det blir som en fotografisk dokumentation av platsen där mina bilder visas. 

Vad arbetar du med just nu?

– Mer skrivande, redigering, forskning, sourcing … Jag arbetar med en videoessä om en afrikansk elefant som heter Bibi, undersöker en viss svensk kolonisatör i sydvästra Afrika, utvecklar ett offentligt verk i Köpenhamn och vrider långsamt mina tankar mot narrativt filmskapande. 

Lyssna på Santiago Mostyns spellista ovan eller här.


Karolina Modig


Del av Delay, enkanalig HD-video, 4’ 00”, musik av Slow Wave (Susanna Marcus Jablonski och William Rickman). Courtesy: konstnären och Andréhn-Schiptjenko Stockholm/Paris. 

Santiago Mostyn, 08-18 (Past Perfect), Andréhn-Schiptjenko, Paris, France, 2022 © Alexandra de Cossette

Santiago Mostyn, Dream One (detail), 2022. Ett ton sand, video och ljudinstallation, brasilianska nötter, varierande dimensioner. Bildcourtesy: Södertälje Konsthall. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

Santiago Mostyn, Dream One (detail), 2022. Ett ton sand, video och ljudinstallation, brasilianska nötter, varierande dimensioner. Bildcourtesy: Södertälje Konsthall. Foto: Jean-Baptiste Béranger.

Visa alla artiklar inom Konst / Inspiration