Simon Wadsted i sin ateljé.

Konst / Utställning

“Varje målning är en noggrann formulering”

Simon Wadsted
Elsewhere
Issues Gallery
2024.10.17–2024.11.16

Stockholm: Konstnären Simon Wadsted är aktuell med sin första separatutställning, Elsewhere. Adam Rosenkvist träffar honom för att samtala om arbetsprocessen, om att erövra tecknandet och vad det innebär att vara stillös i god bemärkelse.

När jag kommer in i Simon Wadsteds ateljé står fönstren vidöppna och ett element inställt på högsta värme brummar lågt. Det är drygt en vecka till dess att utställningen Elsewhere öppnar på Issues Gallery och Wadsted gör allt för att de nio målningarna ska torka fortare – med både mer och mindre beprövade metoder.

– Det har varit intensivt på sistone. Jag har arbetat med utställningen länge, men många verk har fallit på plats först under de senaste två veckorna. Facade målade jag färdigt så sent som i går.

I en tid då många konstnärskap tycks sträva efter att vara väldefinierade och inte sällan paketeras som varumärken, är Simon Wadsted en uppfriskande “stillös” målare. Hans motivkrets låter sig inte med enkelhet avgränsas och hans uttryck rör sig över ett brett spektrum. Från närmast fotorealistiska interiörer och solbelysta fasader som påminner om Giorgio de Chirico och pittura metafisica, till kusligt suggestiva målningar av enkla föremål, som en kam eller en handspegel på ett bord. Vad som däremot knyter ihop Wadsteds verk är en säregen blick, som sakta blir igenkännbar.

Hur hittar du till dina motiv?

– Viljan att skapa en ny målning kommer alltid ur att jag försöker reda ut vad det är som är grejen med ett motiv: “här är det något som inte stämmer” eller “varför reagerar jag på det här?” Jag är ointresserad av att skaffa mig en signaturstil, men det finns en återkommande blick. Jag vill dock inte sätta ord på den. Jag är rädd att det skulle ta bort lusten att arbeta med målningarna, som i sig är noggranna formuleringar.

”Jag är så himla mycket av en målare, men här har jag försökt erövra tecknandet och då har jag fått släppa förlagorna. Jag har fått kämpa med att teckna fram bilderna, men till slut gav de med sig.”

Simon Wadsted

Simon Wadsted, Books, 2024. Courtesy: konstnären och Issues Gallery.

När Simon Wadsted ställde ut på Bonniers Konsthall vintern 2022 som Maria Bonnier Dahlin-stipendiat, lyfte flera uttolkare det faktum att Wadsteds målningar förhåller sig till fotografiska förlagor. Men verken som nu skickas till Issues har inte alls ett lika uppenbart förhållande till fotografi och vardagsmiljöer. Blicken är densamma, men bildvärlden tycks nu ha upprättats kring alldeles egna, motstridiga lagar. Begreppet magisk realism används i galleriets presstext, men fångar bara delvis den ton som sätts av två stora nocturner med vingliga fasadmönster, skeva perspektiv och tungt, insugande mörker.

Har du släppt förlagorna?

View och Facade är egentligen de första målningar jag gör utan några som helst förlagor. Jag är så himla mycket av en målare, men här har jag försökt erövra tecknandet och då har jag fått släppa förlagorna. Jag har fått kämpa med att teckna fram bilderna, men till slut gav de med sig.

På en fåtölj i ateljén ligger en stor bok om konstnären Philip Guston och på kylskåpet är ett vykort av en Pierre Bonnard-målning uppklistrat.

Ser du på mycket annan konst när du arbetar i ateljén?

– I ett tidigt skede gör jag det. Men när jag väl är inne i processen och försöker förstå motivet blir jag mest osäker av att vända mig till konsthistorien. Det blir som att bläddra i ett uppslagsverk: har man ingenting att slå upp blir man bara förvirrad av att så mycket information har samlats på ett och samma ställe.


Adam Rosenkvist

Simon Wadsted, Table, 2024. Courtesy: konstnären och Issues Gallery.

Simon Wadsted, Axe, 2024. Courtesy: konstnären och Issues Gallery.

Simon Wadsted, Comb, 2024. Courtesy: konstnären och Issues Gallery.

Simon Wadsted, View, 2024. Courtesy: konstnären och Issues Gallery.

Simon Wadsted, Blinds, 2024. Courtesy: konstnären och Issues Gallery.


Simon Wadsted (f. 1994) bor och arbetar i Stockholm. Han gick ut Kungl. Konsthögskolan 2022 och tilldelades Maria Bonnier Dahlins stipendium samma år. Utställningen Elsewhere visas 17 oktober–11 november på Issues Gallery i Stockholm.

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning