Vaginal Davis, The White to be Angry, 1999 Stillbild ur film. © Vaginal Davis. Courtesy konstnären och Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin. Pressbild Moderna Museet.

Konst/Utställning

Svaller, punk och knallrosa världsbyggen

Vaginal Davis
Magnificent Product
Moderna Museet Stockholm
Nationalmuseum, Accelerator, Index
MDT, Tensta Konsthall
2024.05.17–2024.10.13

Stockholm: De kommande månaderna tar multikonstnären Vaginal Davis över inte mindre än sex konstplatser i Stockholm – det utlovas kamp och glädje, punk och glamour, motstånd och queer-aktivism i Davis första stora soloshow. 

Jag pratar med Hendrik Folkerts över zoom en dryg vecka innan utställningen han curerar ska öppna på Moderna Museet. Rummet han sitter i är knallrosa från tak till golv, snett bakom honom står en man på en sorts mekanisk steglift och färdigställer vad Folkerts själv beskriver som ett huvudnummer: installationen The Wicked Pavillion som består av över 500 böcker, 40+ målningar och en mängd skulpterade handväskor, samt utdrag från Vaginal Davis blogg Speaking From the Diaphragm: The Vaginal Davis Blog … From the Counsel of Inter-Continental Balistic Principalities with over 15,000,000 followers and subscribers.

Det är ingen helt vanlig utställning Folkerts är curator för. Vaginal Davis: Magnificient Product sträcker sig inte bara över ett antal salar på Moderna Museet, utan vidare till Nationalmuseum, Accelerator och Index, och i höst även till Moderna Dansteatern (MDT) och Tensta konsthall. Men Folkerts verkar lugn. Vi pratar om samarbetet över institutionsgränserna och hur glad han är över det ägandeskap som var och en har tagit över sin del.  

– Det är verkligen inte jag som har curerat en utställning på sex olika institutioner, det är ett samarbete. Ms Davis har också själv byggt relationer med folk på de olika platserna.

Vaginal Davis är inte ett namn som alla är bekanta med. När jag ber Folkerts beskriva hennes konstnärskap säger han ”Oh” först, och sedan: ”Kan du bryta ner den frågan? Det blir för brett.”

Det ligger något i det. Författare, bildkonstnär, sångare, låtskrivare, filmskapare, regissör, skvallerkolumnist och performance-konstnär är bara några av de kategoriseringar som Davis konstnärliga verksamhet skulle kunna infogas i, och de som flest kanske kan föreställa sig innebörden av. Lägg där till titlar som blacktris, tempelprostituerad och drag-terrorist; ett lingvistiskt underbarn som kunde läsa när hon var två, som talade fem språk och som satte upp en omtolkning av Trollkarlen från Oz på Los Angeles stadsbibliotek som åttaåring. Det går även att lägga till epitet som talesperson, societetsmänniska och kultfigur. Jag testar igen: 

Om du skulle berätta om hennes konstnärskap för någon som inte känner till henne, vad skulle du säga?

”För mig är Vaginal Davis en världsbyggare. Hon bygger världar genom språk och genom de scener och plattformar hon skapar, från Los Angeles till Berlin och vidare.”

Hendrik Folkerts

Vaginal Davis som The Madonna of Laibachdorf, 2007. Foto: Nada Žgank/Aksioma. Pressbild Tensta konsthall.

CHEAP och Xiu Xiu. Från vänster: Angela Seo (Xiu Xiu), Jamie Stewart (Xiu Xiu), Vaginal Davis, Susanne Sachsse och Marc Siegel. Foto: Hector Martinez. Pressbild Accelerator.

– För mig är Vaginal Davis en världsbyggare. Hon bygger världar genom språk och genom de scener och plattformar hon skapar, från Los Angeles till Berlin och vidare. De här plattformarna får mer eller mindre funktionen av hem för många av dem som hon möter och arbetar med. Hennes arbete är väldigt installationsbaserat, men varje installation är som ett litet universum som hon fyller med både de människor hon har runt sig, och med historiska figurer och personligheter. Den världsbyggande praktiken är verkligen kärnan; det är där det börjar.

Hendrik Folkerts är intendent för internationell och samtida konst och utställningsansvarig på Moderna Museet i Stockholm. Det är alltså han som tagit initiativet till den Los Angeles-födda, Berlinbaserade Vaginal Davis första stora separatutställning, efter att ha samarbetat med henne i nästan ett decennium. Han har velat göra en större utställning i flera år för att få folk att förstå vidden av hennes konstnärskap. Men för att täcka in allt behövde den expandera utanför Modernas väggar; en decentraliserad ”multi venue-modell” som rimmar bra med Davis konstnärskap, som har rört sig mellan olika typer av platser över tid, från nattklubbar och universitetssalar till museum.

Richard Julin, konstnärlig ledare på Accelerator, beskriver att han inte tvekade en sekund när de fick frågan om att vara med.

– Vi visar Konstkollektivet CHEAP, vilket jag tycker passar vårt program väl. CHEAP grundades 2001 i Berlin av skådespelaren Susanne Sachsse, översättaren Daniel Hendrickson och akademikern Marc Siegel. Vaginal Davis har arbetat med den internationella, tvärvetenskapliga gruppen sedan dess start, först som gäst och sedan som en central kollektivmedlem. Choose Mutation with photographs by Annette Frick är en installation på Accelerator med en ny film som visas på en stor motoriserad annonsskylt. Verket visas tillsammans med tio svartvita fotografier av Annette Frick med olika performance av CHEAP från de senaste tjugo åren. Utställningen kulminerar i Original Sin, ett live-performance den 14 september av och med Vaginal Davis, Susanne Sachsse, Marc Siegel, och bandet Xiu Xiu (Jamie Stewart, Angela Seo). 

På Index – The Swedish Contemporary Art Foundation visas HOFPFISTEREI, som lyfter Vaginal Davis text-legacy och presenterar ett bibliotek av skrivet material från slutet av 1970-talet och fram till i dag. Index curator Isabella Tjäder förklarar att Vaginal Davis samlade skrifter, precis som hennes övriga konstnärliga praktik, rymmer en uppsjö av både format – inbundna antologier, fanzines, blogg – och genrer, som journalistik, skönlitteratur och poesi.

– Under utställningens gång kommer biblioteket att bli en researchyta, en produktionsmaskin och en presentationsscen. Inbjudna gäster kommer att aktivera materialet och engagera besökare i samtal om poesi och skönlitteratur som bärare av politik; om behovet att skapa nya ord och ny grammatik för att beskriva människor och upplevelser som historiskt har ignorerats, osynliggjorts eller utraderats från det publika samtalet. Vaginal Davis skildrar Svart queer existens med absurd humor och skarp precision. Hon är framför allt känd som performance-konstnär, och vi är extremt glada över att kunna visa upp en del av hennes praktik som många har missat. Inte minst för att det som kännetecknar hennes performance genomsyrar även hennes texter – det är absurt, sexigt och sylvasst. Och roligt, väldigt roligt!

Med utställningarna kommer en uppsjö av olika programpunkter, samt en bok som gräver sig ytterligare ett antal lager in i Vaginal Davis. Utöver längre essäer finns här närmare tjugo brev skrivna till Davis av personer som på ett eller annat sätt har en relation till henne – en sexuellt explicit och kärleksmättad läsning som är som att kliva in i ett parallellt universum i sig. Att det skulle vara just brev beskriver Hendrik Folkerts som en no-brainer:

– Ms Davis har själv skrivit brev sedan hon var ett barn, särskilt under 1970-, 80- och 90-talen, när fanzines skickades ut som ett sätt att bygga nätverk mellan queer- och punk-scenerna i USA och världen. Hon har fortfarande ett enormt nätverk med människor runt om i hela världen som hon korresponderar med. Efter att hon har varit här under planeringsfasen har hon skickat små tackbrev som är som vackra små konstverk, där hon adderar små papercuts, klipp från magasin etc. Breven i boken har dels funktionen av att visa den delen av hennes praktik, dels att ge ett antal människor i hennes närhet chansen att artikulera vad en person som hon har betytt för dem, för deras tänkande och deras arbete, på ett ärligt sätt. Och därtill att få folk att förstå banden mellan personerna och nätverken som har byggts mellan dem.

Karolina Modig

Vaginal Davis. Foto: Hector Martinez. Pressbild Moderna Museet.


Så här tar de olika institutionerna sig an olika delar av Vaginal Davis konstnärskap:

Nationalmuseum
Naked on my Ozgoad  or: Fausthaus – Anal Deep Throat
17 maj–20 oktober
I en ny installation i Gamla biblioteket på Nationalmuseum lyfts Vaginal Davis måleri och hennes fascination för landet Oz.

Accelerator, Stockholms universitet
Choose Mutation, with photographs by Annette Frick
17 maj–15 september
Utställningen Choose Mutation inkluderar även ett live-performance och låter Vaginal Davis arbete med och del av performance-kollektivet CHEAP stå i centrum.

Index – Swedish Foundation for Contemporary Art
HOFPFISTEREI
17 maj–1 september
I en ny installation med titeln Vaginal Davis’s Hofpfisterei visas Vaginal Davis skrivandepraktik, från hennes år som tonårskorrespondent i Los Angeles och hennes zines, till hennes mogna år som skönlitterär författare.

MDT (Moderna Dansteatern)
4 september
Vaginal Davis cinerama-filmupplevelse visas i samband med dans- och performance-festivalen My Wild Flag. Den 4 september kommer Vaginal Davis själv och kommenterar Bob Fosses film All That Jazz (1979) och Miloš Formans Hair (1979).

Tensta Konsthall
Universität for the Damaged and the Gifted
6–7 september
I slutet av utställningsperioden arrangeras en festivalhelg med ”lecturinas”, performance-föreställningar och filmvisningar.

TIPS!
Anmäl dig till konstnärssamtal med Vaginal Davis på Moderna Museet, lördag 18 maj kl 14–15.30. Boka plats: Konstnärssamtal Vaginal Davis

Vaginal Davis, Diz McNally Out of Control, 2021, Courtesy konstnären, Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin. Pressbild Nationalmuseum.


1. Ann Summa, ¡Cholita! (från vänster: Melanie Sparks, Fertile La Toyah Jackson, Vaginal Davis, Webmaster, Alice Bag), c. 1990. Courtesy konstnären , pressbild Moderna Museet.
2. Ted Soqui, Ron Athey och Vaginal Davis, Courtesy konstnären och Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin. Pressbild Moderna Museet.
3. Vaginal Davis, från HOFPFISTEREI på Index Swedish Foundation for Contemporary Art. Courtesy konstnären. Pressbild Index.
4. Vaginal Davis, från HOFPFISTEREI på Index Swedish Foundation for Contemporary Art. Courtesy konstnären. Pressvbild Index.
5. Vaginal Davis, Wanda Coleman, 2021 © Vaginal Davis. Courtesy konstnären och Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin. Pressbild Moderna Museet.
6. Vaginal Davis, Wanda Coleman (back), 2021 © Vaginal Davis. Courtesy konstnären och Galerie Isabella Bortolozzi, Berlin. Pressbild Moderna Museet.

Visa alla artiklar inom Konst/Utställning